نویسندگان:
ابوالفضل فرید1 ، مریم قنبری ویکی2 ، سیدقاسم مصلح3 .1Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
2Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
3Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Azarbaijan Shahid Madani University, Tabriz, Iran.
چکیده فارسی: اهداف پژوهشهای متعددی کمالگرایی را بهعنوان متغیری مؤثر بر اضطراب امتحان مورد بررسی قرار دادهاند و بعضاً نتایج متفاوت و ناهمسانی را گزارش نمودهاند. بنابراین، پژوهش حاضر باهدف تلفیق و بررسی نتایج مطالعات رابطه بین کمالگرایی و اضطراب امتحان انجام شده است. مواد و روش ها برای اطمینان از یک بررسی جامع، همه مطالعات مرتبط با دقت از طیف وسیعی از پایگاههای اطلاعاتی بینالمللی و ملی از قبیل پایگاه مرکز اطلاعات علمی جهاد دانشگاه (SID)، بانک اطلاعات نشریات کشور (مگیران)، پایگاه مجلات تخصصی نور (نورمگز) در بین سالهای 1390 تا 1403 و همچنین پایگاههای علمی خارجی پابمد، گوگلاسکالر، ساینسدایرکت و وبآوساینس بین سالهای 2011 تا 2024 انتخاب شدند. ناهمگنی بین مطالعات با آزمون کای و آماره I2 بررسی و مدل اثر تصادفی برای ارائه نتایج انتخاب شد. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار CMAنسخه 2 استفاده شد. یافته ها پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج تعداد 25 اندازه اثر از 17 مطالعه انتخاب و تحلیل شدند. میزان اندازه اثر ترکیبی کمالگرایی با اضطراب امتحان 0/18=r حاصل شد که براساس ملاک کوهن، این اندازه اثر کوچک ارزیابی شد. همچنین نتایج نشان داد در بین طبقات مختلف متغیر پیشایند، کمالگرایی سازگار دارای بیشترین رابطه با اضطراب امتحان بود. همچنین تحلیل متغیر تعدیلکننده جنسیت نیز نشان داد در رابطه مذکور، اندازه اثر مربوط به دختران از پسران بیشتر بود. نتیجه گیری برحسب نتایج، متخصصان میتوانند با بهبود کمالگرایی از طریق ارائه مداخلات مؤثر، اضطراب امتحان دانشآموزان و دانشجویان را کاهش دهند.
Relationship Between Perfectionism and Exam Anxiety in Iranian Students: A Systematic Review and Meta-analysis
English Abstract: Objectives Several studies have examined perfectionism as a factor affecting exam anxiety and have reported different and inconsistent results. Therefore, the present research aimed to review the results of studies on the relationship between perfectionism and exam anxiety in Iranian students. Methods This is a systematic review and meta-analysis. The relevant studies published from 2011 to 2024 were searched in international and national databases, including Google Scholar, Web of Science (ISI), Science Direct, PubMed, SID, Irandoc, Noormags, and MagIran. The heterogeneity between studies was investigated using the Q-test and I2 statistics, and the random effects model was chosen to present the results. CMA software, version 2 was used to analyze the data. Results Finally, 17 studies with 25 effect sizes were selected for the review and analysis. The results showed that the correlation coefficient between perfectionism and exam anxiety was 0.18 (95% CI; 0.008%, 0.357%). The adaptive perfectionism (Effect size:-0.465) had the highest relationship with exam anxiety among antecedent variables. The analysis of subgroups based on participants’ gender showed that the combined effect size for girls was larger (r=0.50, 95% CI; 0.44%, 0.55%) than for boys (r=0.21, 95% CI; 0.12%, 0.30%). Also, there was an inverse and significant relationship between Fisher’s Z effect sizes and participants’ age, such that for every one unit increase in participants’ age, the Fisher’s Z effect sizes were reduced by 0.04 units. Conclusion Perfectionism has a significant relationship with exam anxiety among Iranian students. Experts can reduce the students’ exam anxiety by improving their perfectionism using effective interventions.
Keywords: meta-analysis , exam anxiety .