نویسندگان:
نغمه مالک پور1 ، فروزان بهروزیان2 ، نریمان نجفی3 ، اسماعیل موسوی اصل4 .1Department of Psychiatry, School of Medicine, Golestan Hospital, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
2Department of Psychiatry, School of Medicine, Golestan Hospital, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
3Department of Psychiatry, School of Medicine, Golestan Hospital, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
4Department of Psychiatry, School of Medicine, Golestan Hospital, Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences, Ahvaz, Iran.
چکیده فارسی: اهداف رایج بودن تفکر پارانوئید در جمعیت عمومی، سؤالاتی را درمورد عواملی که در پارانویای شدید یا بالینی نقش دارند ، برمیانگیزاند. پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش واسطهای شرم و خودانتقادگری در رابطه بین تجربیات اولیه زندگی و اندیشهپردازی پارانوئید انجام شد. مواد و روش ها طرح مطالعه همبستگی از نوع مدلیابی معادلات ساختاری بود. تعداد 272 دانشجو دانشگاه علوم پزشکی جندیشاپور اهواز به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و ابزارهای تجربیات اولیه زندگی (ELES)، مقیاس اندیشهپردازی پارانوئید گرین-8 (GPTS-8)، مقیاس شرم درونی و بیرونی (EISS) و فرم کوتاه مقیاس خودانتقادگری/خوداطمینانبخشی (FSCRS-SF) را تکمیل کردند. دادهها با استفاده از همبستگی پیرسون، مدل معادلات ساختاری و آزمون بوت استروپ و نرمافزارهای SPSS و Liserl بهترتیب نسخه 24 و 80/8 تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها افکار پارانوئید با شرم (r=0/56, P=0/01)، انتقاد از خود (r=0/31, P=0/01) و تجارب اولیه زندگی (r=0/51, P=0/01) رابطه مثبت و معنیداری داشت. رابطه غیرمستقیم بین تجارب اولیه زندگی و افکار پارانوئید نیز از طریق شرم با ضریب مسیر استاندارد 0/25 معنیدار بود (0/05>P)، اما رابطه غیرمستقیم بین تجارب اولیه زندگی و افکار پارانوئید از طریق انتقاد از خود معنیدار نبود (0/05 نتیجه گیری براساس نتایج میتوان گفت تجربههای اولیه در دوران کودکی باعث ایجاد شرم و خودانتقادگری در افراد میشود که با پیدایش اندیشهپردازی پارانوئید همراه است. بنابراین متغیرهای شرم و خودانتقادگری را میتوان در تدوین مداخلات درمانی برای اندیشهپردازی پارانوئید در نظر گرفت. با وجود معقول بودن مدل مورد بررسی در اینجا، ممکن است مدلهای توضیحی همزمان دیگری برای این روابط با استفاده از متغیرهای دیگر یا در نظر گرفتن انواع یا جهتهای ارتباط دیگر وجود داشته باشد.
Investigating the Mediating Role of Shame and Self-criticism in the Relationship Between Early Life Experiences and Paranoid Ideation in Iranian College Students
English Abstract: Objectives The prevalence of paranoid ideation in the general population raises questions about the factors that contribute to severe or clinical paranoia. The present study aims to investigate the mediating role of shame and self-criticism in the relationship between early life experiences and paranoid ideation in Iranian college students. Methods This is a correlational study using structural equation modeling (SEM). Participants were 272 students of Ahvaz Jundishapur University of Medical Sciences in Ahvaz, Iran, who were selected by a convenience sampling method. They completed the Early Life Experiences Scale, Green et al.’s Paranoid Thoughts Scale-8 item, the External and Internal Shame Scale, and the Forms of Self-Criticizing/Attacking & Self-Reassuring Scale-Short-Form. To analyze the data, the Pearson correlation test and SEM were performed in SPSS software, version 24 and LISERL software, version 8.80. The Bootstrap test was used to assess the indirect effects. Results Paranoid ideation had a positive and significant relationship with shame (r=0.56, P=0.01), self-criticism (r=0.31, P=0.01), and early life experiences (r=0.51, P=0.01). The indirect relationship between early life experiences and paranoid ideation was also significant through shame, with a standard path coefficient of 0.25 (P<0.05). However, indirect relationship between early life experiences and paranoid ideation through self-criticism was not significant (P>0.05). Conclusion Shame and self-criticism can mediate the relationship between early life experiences and paranoid ideation in Iranian college students. Therefore, the variables of shame and self-criticism should be considered in developing therapeutic interventions for people with paranoid thoughts.
Keywords: shame , Self-Criticism , Life experiences , paranoid .