نویسندگان:
منیر برادران افتخاری1 ، معصومه دژمان2 ، کتایون فلاحت3 ، زهره مجمودی4 ، آمنه ستاره فروزان5 .1Undersecretary for Research and Technology, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.
2Social Welfare Rehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
3Undersecretary for Research and Technology, Ministry of Health and Medical Education, Tehran, Iran.
4Social Determinants of Health Research Center, Alborz University of Medical Sciences, Karaj, Iran.
5Social Welfare Rehabilitation Research Center, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف اختلالات روانی بخش قابلتوجهی از بار بیماریها را در سراسر جهان تشکیل میدهند. مطالعه حاضر با هدف پیادهسازی و ارزیابی رویکرد فراتشخیصی در درمان اختلالات روانی با استفاده از مدل درمانی عناصر مشترک دانشگاه جان هاپکینز انجام شد. مواد و روش ها مطالعه از نوع ترکیبی (کیفی-کمی) در استان سمنان انجام شد. در مرحله کیفی، عناوین اختلالات شایع سلامت روان از طریق انجام لیست آزاد با افراد جامعه و مصاحبههای فردی با افراد آگاه کلیدی، استخراج شد. سپس ابزار مناسب جهت غربالگری این اختلالات، روا و پایا شد. در ادامه، بسته مداخله جهت درمان اختلالات شایع روانی با رویکرد فراتشخیصی، آماده و آموزشهای لازم جهت اجرای مداخلات به پرسنل بهداشتی درمانی داده شد. درانتها، مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 500 نفر مراجعهکننده به مراکز بهداشتی درمانی در دو گروه آزمایش ( رویکرد فراتشخیصی ) وکنترل ( درمان معمول) انجام و ارزیابی اثربخشی مداخله سنجیده شد. یافته ها سه اختلال روانپزشکی شامل افسردگی، اضطراب و وسواسی اجباری بهعنوان شایعترین اختلالات روانپزشکی همراه با اختلال عملکرد از بخش کیفی مطالعه استخراج شد. ابزار غربالگری با 76 گویه جهت سنجش این اختلالات ساخته و از طریق انجام روایی صوری، محتوا و ملاکی، روا و پایا شد. در این ابزار، نقطه برش جهت افسردگی 14، جهت اضطراب 17 و برای اختلال وسواس 6 بود. سپس با حضور متخصصین و اعضای تیم تحقیق، محتواهای آموزشی جهت انجام مداخلات فراتشخیصی آماده و توانمندسازی 30 نفر از داوطلبین شاغل در مراکز بهداشتی درمانی جهت انجام مداخلات صورت گرفت. نتایج ارزیابی اثربخشی مداخلات فراتشخیصی نشان داد میانگین و انحرافمعیار نمرات افسردگی، اضطراب و اختلالات وسواسی اجباری بعد از انجام مداخله/درمان روتین در هر دو گروه کنترل و آزمایش بهطور معنیداری کاهش یافته است، اما تأثیر مداخله با رویکرد فراتشخیصی بهطور معنیداری نسبت به درمانهای معمول در کاهش نمره افسردگی (0/001>P)، اضطراب (0/001>P) و اختلالات وسواسی اجباری (0/05>P) مؤثر بوده است. نتیجه گیری اجرای رویکرد فراتشخیصی با عناصر مشترک توسط پرسنل مراکز بهداشتی درمانی قابلیت اجرایی داشته و نویدبخش افزایش ارائه خدمات بهداشت روان در جامعه ایرانی میباشد. استفاده از رویکرد فراتشخیصی نسبت به درمانهای معمول بالینی در اختلالات شایع روان، دارای کارآمدی و هزینه اثربخشی بیشتری میباشد.
Developing and Evaluating a Transdiagnostic Intervention for Mental Disorders Using the Common Elements Treatment Approach in Iranian Adults
English Abstract: Objectives Mental disorders contribute to a significant global disease burden worldwide. The present study aims to develop and evaluate a transdiagnostic intervention based on the common elements treatment approach (CETA) for mental disorders in Iranian adults. Methods This mixed-method study (qualitative/quantitative) was conducted in Semnan province, Iran. In the qualitative stage, interviews were conducted using the free listing technique with 20 community members and 10 key informants to extract the common mental disorders. Then, a tool for screening these disorders was designed, and its face validity, content validity, and criterion validity were determined. Next, the CETA-based transdiagnostic program for the treatment of these mental disorders was developed, and three training workshops on implementing the intervention program were held for 30 healthcare providers. Finally, a randomized clinical trial was conducted on 500 adults with mental disorders referred to health centers in Semnan province in two groups of intervention (receiving the CETA-based program) and control (routine treatment), and the effectiveness of the intervention was evaluated. Results Three mental disorders, including depression, anxiety, and obsessive-compulsive disorder (OCD), were identified in the qualitative phase. The designed screening tool for measuring these disorders was a valid and reliable tool with 76 items. In this tool, the cut-off points for depression, anxiety, and OCD were 14, 17, and 6, respectively. In evaluating the effectiveness of transdiagnostic intervention, the results showed that the mean scores of depression (P<0.001), anxiety (P<0.001), and OCD (P<0.05) significantly decreased after intervention in both control and intervention groups, where the CETA-based intervention was more effective than the routine treatment. Conclusion The CETA-based transdiagnostic intervention, delivered by healthcare providers to adults with depression, anxiety, and OCD, is a feasible and effective method and can be used to increase the mental health of adults in Iran.
Keywords: depression , anxiety , obsessive-compulsive disorder , Transdiagnostic approach , Clinical trial , Common elements treatment .