نویسندگان:
محمدسعید خانجانی1 ، مینا رامین2 ، پروین جعفری3 ، محسن واحدی4 .1Department of Counselling, School of Behavioral Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
2Department of Counselling, School of Behavioral Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
3Department of Counselling, School of Behavioral Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
4Department of Statistics, School of Behavioral Sciences, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف کودکان مبتلابه اختلال طیف اتیسم چالش عمدهای برای والدین بهویژه برای مادران بهعنوان مراقب اصلی ایجاد میکنند. مادران شرم و پریشانی روانی زیادی را درارتباطبا کودکان اتیسم تجربه میکنند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر آموزش گروهی درمان متمرکز بر شفقت بر شرم و تحمل پریشانی مادران کودکان مبتلا به اختلال طیف اتیسم انجام شد. مواد و روش ها پژوهش حاضر، با روش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل میباشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام مادران دارای کودک اختلال طیق اتیسم شهر تهران تحت پوشش انجمن اتیسم ایران میباشد. نحوه انتخاب نمونهها بهصورت دردسترس و گلوله برفی است. 30 نفر از افراد بهصورت تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل قرار گرفتند و پرسشنامههای شرم درونیشده کوک (1993)، دیگران بهعنوان شرمگینکننده گاس (1994) و تحمل پریشانی سیمونز و گاهر (2005) در هر دو گروه اجرا شد و سپس گروه آزمایش بهمدت 8 جلسه 1 ساعته تحت آموزش گروهی درمان متمرکز بر شفقت قرار گرفتند. پس از پایان دوره آموزشی به منظور بررسی تأثیر آموزش، پسآزمون در هر دو گروه اجرا شد و آزمون پیگیری 1 ماه پس از آن انجام شد. به منظور آزمون فرضیههای پژوهش از روش تحلیل اندازهگیری مکرر استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزار SPSS نسخه 28 استفاده شده است یافته ها یافتههای پژوهش نشان داد آموزش گروهی درمان متمرکز بر شفقت بر کاهش شرم درونی، کاهش شرم بیرونی و افزایش تحمل پریشانی تأثیر دارد (P<0/01). نتایج نشان داد مداخله بیشترین تأثیر را بهترتیب بر تحمل پریشانی با ضریب 0/571، شرم درونی با ضریب 0/419 و شرم بیرونی با ضریب 0/417 دارد. نتیجه گیری با استفاده از آموزش گروهی درمان متمرکز بر شفقت میتوان در راستای ارتقای سلامت روان مادران دارای کودک اتیسم گام برداشت.
The Effect of Group Compassion-Focused Therapy on Shame and Distress Tolerance of Mothers of Children With Autism Spectrum Disorder
English Abstract: Objectives The care of children with autism spectrum disorder (ASD) pose a significant challenge for parents, especially mothers as their primary caregivers. Mothers of ASD children often feel shame and low psychological distress. The present study aimed to investigate the effect of group compassion-focused therapy on shame and distress tolerance of mothers of children with ASD. Methods This is a quasi-experimental study with pre-test/post-test/follow-up design. The study population of consists of all mothers of children with ASD in Tehran, Iran, covered by the Iran Autism Association. The samples were selected using convenience and snowball sampling methods. Thirty mothers were randomly assigned to two groups of 15, including intervention and control. The internalized shame scale by Cook (1993), the Others as Shamer Scale by Goss (1994), and the Distress Tolerance Scale by Simons and Gaher (2005) were completed by both groups at pre-test, post-test, and one-month follow-up phases. The intervention group received eight one-hour sessions of group compassion-focused therapy. The data were analyzed using repeated measures ANOVA in SPSS version 28. Results The group compassion-focused therapy had a significant effect on reducing internalized shame, external shame, and increasing distress tolerance (P<0.01). The intervention had the greatest effect on distress tolerance with an effect size of 0.571, followed by internalized shame and external shame with effect sizes of 0.419 and 0.417, respectively. Conclusion The group compassion-focused therapy can reduce shame and improve distress tolerance of mothers of children with ASD.
Keywords: autism spectrum disorder , shame .