نویسندگان:
فاطمه اکبری زاده1 ، علی سلیمانی2 ، محسن کچویی3 ، حجت اله فراهانی4 .1Department of Clinical Psychology, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
2Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
3Department of Psychology, Faculty of Humanities, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
4Department of Psychology, Faculty of Humanities, Tarbiat Modares University, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف مشکلات روانشناختی کودکان یک مسئله مهم سلامت است. این مشکلات نهتنها با رنج کودکان، خانواده و همسالان آنها ارتباط دارد، بلکه بر کیفیت زندگی در دوره بزرگسالی نیز تأثیر منفی میگذارد. هدف پژوهش حاضر ارزیابی مدل تبیین انتقال بین نسلی تجارب نامطلوب کودکی مادران بر اختلالهای درونیسازی و برونیسازی فرزندانشان با نقش واسطهای تنظیم هیجان و ذهنیسازی بود. مواد و روش ها این پژوهش از نوع پژوهش بنیادی و از نوع مدلیابی معادله ساختاری بود. جامعه آماری از زنان متأهل دارای فرزند 6 تا 12 ساله ثبتنامشده در سامانه خدمات الکترنیک سلامت استان بوشهر در سال 1401 تشکیل شده بود که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای تصادفی تعداد 700 نفر انتخاب شدند. درنهایت 632 نقر از مادران بهصورت آنلاین به پرسشنامههای مشکلات رفتاری تجربیات نامطلوب کودکی، تنظیم هیجان و ذهنیسازی پاسخ دادند. تمام تحلیلها با استفاده از نرمافزارهایSPSS وAMOS بهترتیب نسخه 26 و 24 انجام شد. یافته ها تجربههای نامطلوب کودکی مادران بر دشواری تنظیم هیجان (P<0/001 و β=0/363)، مشکلات درونیسازی (P<0/001 و β=0/182) و مشکلات برونیسازی (P<0/001 و β=0/201) بهصورت مستقیم اثر مثبت و معنیدار و بر ذهنیسازی اثر منفی و معنیدار داشت (P=0/006 و β=-0/125). اثر غیرمستقیم تجارب نامطلوب کودکی بر مشکلات درونیسازی (P<0/001 و β=0/126) و برونیسازی (P<0/001 و β=0/134) کودکان از طریق تنظیم هیجان مثبت و در سطح 0/001 معنیدار بود. همچنین اثر غیرمستقیم تجارب نامطلوب کودکی بر مشکلات برونیسازی از طریق ذهنیسازی مثبت و معنیدار بود (P=0/039 و β=0/011). نتیجه گیری تجارب نامطلوب کودکی مادران به شکل مستقیم از طریق انتقال بین نسلی بر اختلالهای درونیسازی و برونیسازی تأثیر دارد و تنظیم هیجان و ذهنیسازی آن را واسطهگری میکند.
Relationship Between Mothers’ Adverse Childhood Experiences and Children’s Psychological Problems, Mediated by Mothers’ Emotional Dysregulation and Mental Capacity
English Abstract: Objectives Psychological problems in children are a significant public health concern. These problems can affect the well-being of children, their families, and peers and negatively impact the quality of their lives in adulthood. The present research aims to assess the relationship between mothers’ adverse childhood experiences (ACEs) and the internalizing and externalizing problems of children mediated by mothers’ emotional dysregulation and mental capacity. Methods This is a correlational study using structural equation modeling. The study population consists of all married women with children aged 6-12 in Bushehr Province, Iran, who had registered information in the electronic comprehensive health services system in 2022. Utilizing a random cluster sampling method, 700 women were selected, of whom 632 completed the online questionnaires, including the child behavior checklist, the ACE questionnaire, the difficulties in emotion regulation scale, and the parental reflective functioning questionnaire. All analyses were performed in SPSS Software, version 26 and AMOS version 24 software. Results The ACE of mothers had a direct and significant relationship with their emotion regulation difficulties (β=0.363, P<0.001) and internalizing (β=0.182, P<0.001) and externalizing problems (β=0.201, P<0.001) of children. Additionally, the ACE in mothers had an indirect and significant relationship with their mental capacity (β=-0.125, P=0.006). The ACE of mothers also had an indirect and significant relationship with internalizing (β=0.126, P<0.001) and externalizing (β=0.134, P<0.001) problems of children through emotion dysregulation. The ACE of mothers also had an indirect and significant relationship with externalizing problems of children (β=0.011, P=0.039) through mental capacity. Conclusion Mothers’ ACEs have a direct impact on their children’s internalizing and externalizing problems. This relationship can also be mediated by their emotional dysregulation and mental capacity.
Keywords: mentalization , externalizing problems , internalizing problems , Emotional Dysregulation , Adverse Childhood Experience .