نویسندگان:
سارا ربیعی1 ، سمیه حیثیت طلب2 ، زهرا وهابی3 ، سعید صباغی پور4 .1Department of Cognitive Neuroscience, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
2Department of Cognitive Neuroscience, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
3Department of Psychiatry, Faculty of Medicine, Roozbeh Hospital and Geriatric Department, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
4Department of Cognitive Neuroscience, Faculty of Education and Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran
چکیده فارسی: اهداف مطالعات مختلف نشان دادهاند، فرزندان والدینی که به آلزایمر دچار هستند در مقایسه با جمعیتهای عمومی احتمالاً با نرخ بالاتری به این اختلال مبتلا خواهند شد. باتوجهبه اینکه نیاز فزاینده به نشانههای تشخیصی برای کمک به پیشبینی معتبر آلزایمر احساس میشود و ازطرفدیگر قبل از شروع علائم بالینی، تغییرات آسیبشناختی عصبی در مناطق مغزی بهویژه نواحی گیجگاهی ظهور مییابند و ارتباط عملکردی این ساختارها با کارکردهای شناختی حافظه دیداری فضایی، بازشناسی شکل و یادگیری جدید را تحت تأثیر قرار میدهند، ما را بر آن داشت تا به بررسی این سه عملکرد در فرزندان افراد مبتلا به آلزایمر دیررس و فرزندان افراد عادی، با استفاده از یک مجموعه آزمون کامپیوتری کنتب بپردازیم. مواد و روش ها طرح پژوهش حاضر، مقایسهای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، افراد با دامنه سنی ۳۰ تا ۵۵ سال شهر تهران در سال ۱۴۰۱ بودند. نمونه پژوهش شامل ۵۵ نفر بود که با بهرهگیری از روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شد. در این مطالعه ۳۱ نفر از فرزندان افراد مبتلابه آلزایمر(سن: 61/7±03/43؛ ۱۵مرد و ۱۶ زن) و ۲۴ نفر فرزندان افراد نرمال بالای ۶۵ سال(سن: 82/6±67/40؛ ۱۲مرد و ۱۲ زن) که از فرزندان افراد مراجعهکننده به کلینیک مغز و اعصاب و افراد در دسترس در ۲ گروه قرار گرفتند. با استفاده از سه آزمون از مجموعه خودکار ارزیابی عصب روانشناختی کمبریج شامل حافظه کاری فضایی، حافظه بازشناسی شکل و یادگیری پیوسته جفتی ارزیابی شدند. نتایج با استفاده از نرمافزار SPSS و با آزمون آماری تی مستقل و معادل غیرپارامتریک آن (من ویتنی یو) بین دو گروه مقایسه شدند. یافته ها نتایج این مطالعه نشان داد در عملکرد حافظه کاری فضایی در 2 مورد از 3 مورد، یعنی خطاهای بین شرایط (فرزندان نرمال: 12/21±14/21؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر 22/69±34/58) و خطای کل (فرزندان نرمال:9/3±12/96؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 22/22±37/03) بین گروهها اختلاف معنیدار وجود دارد (0/01>P). در عملکرد حافظه بازشناسی شکل در دو آیتم میانگین تأخیر (فرزندان نرمال: 364/03±1917/17؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 445/15±2186/94) و درصد پاسخ صحیح (فرزندان نرمال: 4/44±96/3؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 8/93±84/39) بین دو گروه اختلاف معنیدار وجود داشت و در مورد میانگین تأخیر برای پاسخ درست و میانگین تأخیر برای پاسخ نادرست اختلاف معنیدار وجود نداشت (0/05>P). در عملکرد یادگیری پیوسته جفتی در هر 3 مورد موردبررسی یعنی نمره حافظه (فرزندان نرمال: 1/59±23/08؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 4/32±17/65)، میانگین خطا برای موفقیت (فرزندان نرمال: 0/36±0/54؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 1/83±2/31) و خطای کل (فرزندان نرمال:2/87±4/54؛ فرزندان افراد دارای آلزایمر: 1/83±17/10) بین دو گروه اختلاف معنیدار وجود داشت (0/01>P). نتیجه گیری نتایج مطالعه حاضر نشان میدهد عملکرد یادگیری جدید و حافظه کاری فضایی و بازشناسی شکل بین فرزندان افراد دارای آلزایمر و بدون آلزایمر دارای تفاوت است. بررسی عملکرد یادگیری جدید و SWM میتواند بهعنوان نشانههایی برای تشخیص اختلال شناختی خفیف در فرزندان افراد دچار آلزایمر و سیر حرکت این افراد به سمت AD باشد، درحالیکه بررسی عملکرد بازشناسی شکل نمیتواند سرنخی برای تشخیص باشد.
A Comparative Study on the Working Memory of the Children of Parents With and Without Alzheimer's Disease
English Abstract: Objectives Considering the increasing need for finding diagnostic criteria to help reliably predict Alzheimer's disease (AD) and given that neuropathological changes occur in brain areas, especially temporal areas, before the onset of AD clinical symptoms, and there is a functional relationship between these regions and the cognitive functions including spatial working memory (SWM), pattern recognition memory (PRM), and paired associates learning (PAL), this study aims to investigate these three functions in the children of parents with AD and healthy parents. Methods This is a comparative study. The statistical population consists of the children of parents aged 30-55 years referred to a neurology clinic in Tehran, Iran, in 2022. Of these, 55 children were selected using a convenience sampling method; 31 were the children of AD parents and 24 were the children of healthy parents. They were evaluated using three tests from the Cambridge neuropsychological test automated battery (CANTAB), including SWM, PRM, and PAL. The data were analyzed in SPSS software using independent t-test and Mann-Whitney U test. Results Regarding the SWM performance, there were significant differences in the items of between errors (control group: 14.21±12.21; AD group: 34.58±22.69) and total errors (control group: 12.96±9.3; AD group: 37.03±22.22) between the two groups (P<0.01). Regarding the PRM performance, there were significant differences between the two groups in two items of mean latency (control group: 1917.17±364.03; AD group: 2186.94±445.15, P=0.020) and percent correct (control group: 96.33±4.44; AD group: 84.39±8.93; P=0.001). There were no significant differences in the mean correct and incorrect latencies in the PRM test (P>0.05). Regarding the PAL performance, there were significant differences in all three items of first trial memory score (control group: 23.08±1.59; AD group: 17.65±4.32), mean errors to success (control group: 0.54±0.36; AD group: 2.31±1.83), and total errors (control group: 4.54±2.87; AD group: 17.10±1.83) between the two groups (P<0.01). Conclusion The PAL, PRM, and SWM of the children of AD and non-AD parents are different which may be considered as the indicators of AD.
Keywords: Working Memory , Cognitive function , Alzheimer’s disease extended abstract , Children of AD , SWM , PAL , PRM .