نویسندگان:
محمد مهدی اکبرزاده1 ، سعید ایمانی2 ، شهریار شهیدی3 .1Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
2Department of Counseling, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
3Department of Clinical Psychology, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش واسطهای اعتیاد به گوشی هوشمند در رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و فابینگ در دانشجویان انجام شد. مواد و روش ها در قالب یک طرح توصیفیهمبستگی از نوع مدل معادلات ساختاری، تعداد 615 نفر (334 زن، 281 مرد با میانگین سنی 26/89 و انحرافمعیار 6/4) از دانشجویان دانشگاههای شهر تهران به روش نمونهگیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامههای استاندارد سبکهای دلبستگی هازان و شیور، پرسشنامه استاندارد اعتیاد به گوشی هوشمند و مقیاس عمومی فابینگ به شکل آنلاین پاسخ دادند. یافته ها نتایج مطالعه نشان داد سبکهای دلبستگی ناایمن با اعتیاد به گوشی هوشمند (0/5=P=0/001, β)و با میزان فابینگ (0/16=P=0/012, β) رابطه مستقیم و معنیداری دارد. همچنین، متغیر اعتیاد به گوشی هوشمند در رابطه بین سبکهای دلبستگی ناایمن و فابینگ در دانشجویان نقش واسطهای داشت (0/005=P، 0/366=β). نتیجه گیری باتوجهبه نتایج حاصل از این پژوهش، افرادی که سبکهای دلبستگی ناایمن را از خود نشان میدهند، بیشتر مستعد اعتیاد به گوشیهای هوشمند هستند که بهنوبهخود باعث تشدید رفتارهای فابینگ و تضعیف تعاملات چهرهبهچهره میشود. این یافتهها بر اهمیت پرداختن به دلبستگیهای ناایمن اساسی بهدلیل کاهش اعتیاد به گوشیهای هوشمند و تأثیرات منفی آن و جلوگیری از رفتار فابینگ بر روابط اجتماعی تأکید میکنند. بنابراین مداخلاتی که با هدف تقویت دلبستگی ایمن و ترویج استفاده سالم از فناوری انجام میشوند، برای کاهش رفتار فابینگ و تقویت ارتباطات بین فردی معنیدار میتوانند حائز اهمیت باشند.
The Mediating Role of Smartphone Addiction in the Relationship Between Insecure Attachment Styles and Phubbing in Iranian College Students
English Abstract: Objectives The present study aimed to determine the mediating role of smartphone addiction in the relationship between insecure attachment styles and phubbing among Iranian college students. Methods This is descriptive-correlational study using a structural equation modeling (SEM) approach. Participants were 615 college students (334 females, 281 males) with a mean age of 26.89±6.4 years, who were selected using a convenience sampling method from universities in Tehran, Iran. They completed online forms of Hazan & Shaver's attachment styles questionnaire, Sevari’s mobile phone addiction scale, and Chotpitayasunondh et al.’s generic scale of being phubbed. Results The findings indicated a significant direct relationship between insecure attachment styles (avoidant and anxious) and smartphone addiction (P=0.001, β=0.5), and between insecure attachment styles and phubbing (P=0.012, β=0.16). Moreover, smartphone addiction mediated the relationship between insecure attachment styles and phubbing (P=0.005, β=0.366). Conclusion The college students with insecure attachment styles (avoidant and anxious) are more prone to smartphone addiction, which can lead to phubbing behaviors. Therefore, interventions should be used for fostering secure attachment styles and promoting healthy mobile use habits to reduce phubbing behaviors and thus enhance interpersonal relationships.
Keywords: students , attachment styles , Phubbing , Smartphone Addiction .