نویسندگان:
پرستو کفایی زاد طهرانی1 ، نازنین عابد2 ، زهرا شهریور3 ، لیلی پناغی4 .1Department of Psychology, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
2Department of Psychology, University of Science and Culture, Tehran, Iran.
3Department of Psychiatry, Roozbeh Hospital, University of Tehran, Tehran, Iran.
4Community Medicine, Family Research Institute, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف تروما «پاسخ هیجانی به رویدادی وحشتانگیز مثل تصادف، تجاوز و یا بلایای طبیعی» است. ترومای دوران کودکی عامل خطر کلیدی برای آسیبشناسی روانی است. با در نظر گرفتن اثرات نامطلوب بالقوه ترومای دوران کودکی، ارزیابیهای مناسب ازنظر رشدی برای این کودکان جهت شروع فرآیند بهبودی مورد نیاز است. ارزیابیهای مبتنی بر بازی میتوانند سودمند باشند. این مطالعه با هدف بررسی رایجترین مضامین بازی در کودکان با تجارب تروما از طریق فراترکیب مطالعات کیفی انجام شده است. مواد و روش ها این مطالعه فراترکیب براساس مدل فرا-قومنگاری است. 2 پایگاه داده پابمد و گوگلاسکالر بهصورت نظاممند بین سالهای 2001 تا می 2024 جستوجو شدند. در کل 1846 منبع ابتدایی شناسایی شد و درنهایت 5 مقاله و 1 پایاننامه دکتری که معیارهای ورود را داشتند انتخاب شدند. یافتهها براساس هفت مرحله فراقومنگاری تجزیهوتحلیل شدند. یافته ها در تجزیهوتحلیل دادهها، 2 محتوای اصلی بازی کودکانترومادیده شناسایی شد: آسیبپذیری در برابر تروما و حلو فصل تروما. نتیجه گیری کودکانی که تروما را تجربه کردهاند، با بازآفرینی ترومایشان در خلال بازی و همچنین نمایش احساس ترس و ناامنی، آسیبپذیریشان را در برابر تروما نشان دادند. درعینحال فضای امن بازی به کودکان این امکان را میداد تا به شکل نمادین ترومایشان را حل کنند. کودکان از طریق مبارزه مستقیم با نماد تهدید و خنثیسازی تهدید، واردکردن قدرتهای برتر و بازگشت به زندگی عادی، به شکل نمادین بر ترومایشان مسلط شدند.
Play-based Assessment for Children With Traumatic Experiences: A Meta-synthesis Study
English Abstract: Objectives Trauma is an emotional response to a traumatic event such as an accident, rape, or natural disaster. Childhood trauma is a key risk factor in psychopathology. Considering the potential adverse effects of childhood trauma, developmentally appropriate assessments are needed for these children to design therapeutic interventions. Play-based assessment can be useful. This study aims to investigate the most common play themes in children with traumatic experiences by the meta-synthesis of qualitative studies. Methods This is a meta-synthesis study using the meta-ethnography approach. A systematic search in two databases, PubMed and Google Scholar, was conducted on qualitative studies published in English from 2001 to May 2024. Initially, 1,846 records were found, of which five articles and one thesis met the inclusion criteria. The findings were analyzed according to the seven steps of meta-ethnography. Results The data analysis led to the identification of two main themes: vulnerability to trauma (re-enactment of trauma, depicting death, and expressing feelings of fear and insecurity) and mastery over trauma (neutralizing threats, creating superheroes, and returning to the routine). Conclusion Children with traumatic experiences show their vulnerability to trauma by recreating the trauma and death during play and showing feelings of fear and insecurity. At the same time, the safe space of the playing environment helps children overcome their trauma symbolically by removing the threats, bringing in superheroes, and returning to the routine.
Keywords: Play therapy , meta-synthesis , Psychological Trauma , Adverse Childhood Experiences .