نویسندگان:
امیر مسعود میرباقری1 ، زهرا زنجانی2 ، عبدااله امیدی3 ، محمدجواد آزادچهر4 .1Department of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehtan, Iran.
2Department of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
3Department of Clinical Psychology, Faculty of Medicine, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
4Infectious Diseases Research Center of Shahid Beheshti Hospital, Kashan University of Medical Sciences, Kashan, Iran.
چکیده فارسی: اهداف پژوهش حاضر تأثیر درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد را بر تنظیم هیجانی، انعطافپذیری روانشناختی و علائم اختلال استرس پس از سانحه در فرزندان جانبازان مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه ناشی از جنگ بررسی کرده است. مواد و روش ها در این پژوهش کارآزمایی بالینی تصادفی کنترلشده از طرح تحقیق دو گروهی، همراه با پیشآزمون و پسآزمون و یک پیگیری 12 ماهه استفاده شد. نمونه پژوهش از میان فرزندان افراد مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه بودند که باتوجهبه معیارهای ورود براساس روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 70 نفر دختر و پسر (بازه سنی 15 تا 19 سال) انتخاب شدند و بهصورت تصادفی در دو گروه 35 نفری آزمایش (ACT) و کنترل (آموزش مهارتهای زندگی برای نوجوانان) قرار گرفتند. افراد پیش از اجرای مداخله و پس از آن بهوسیله ابزارهای پرسشنامه پذیرش و عمل-نسخه دوم، مقیاس دشواری در تنظیمهیجانی و مقیاس اختلال استرس پس از ضربه مورد سنجش قرار گرفتند. گروه آزمایش 8 جلسه 60 تا 90 دقیقهای ACT دریافت کرد. همچنین برای گروه کنترل نیز بهمدت 7 جلسه 60 تا 90 دقیقهای، پروتکل مهارتهای زندگی برای نوجوانان اجرا شد. درنهایت دادهها بهوسیله نرمافزارSPSS نسخه 22 تجزیهوتحلیل شد. یافته ها نتایج تحلیل کوواریانس (آنکووا) نشان داد که میانگین دو گروه آزمایش و کنترل در متغیرهای دشواری در تنظیم هیجانی، انعطافپذیری روانشناختی و نشانگان استرس پس از ضربه در مرحله پسآزمون و پیگیری تفاوت معناداری داشت (p>0/01). همچنین نتایج نشان داد که دو گروه ACT و کنترل در مؤلفه علائم برانگیختگی در پرسشنامه اختلال استرس پس از ضربه در پیگیری اختلاف معنادار داشتند، اما در دو مؤلفه علائم تجربه مجدد تروما و بیحسیهیجانی اختلاف معنادار نبود (p>0/05). نتیجه گیری نتیجه این پژوهش نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد منجر به بهبود مهارتهای تنظیم هیجانی، افزایش انعطافپذیری روانشناختی و کاهش نشانگان اختلال استرس پس از سانحه در فرزندان افراد مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه میشود. بنابراین از این روش درمانی میتوان در مراکز مشاوره و سلامت روان برای بهبود علائم فرزندان افراد مبتلابه اختلال استرس پس از سانحه بهره گرفت.
Effect of Acceptance and Commitment Therapy on Emotional Regulation, Psychological Flexibility, and Stress in Children of Veterans With PTSD: A Randomized Controlled Clinical Trial
English Abstract: Objectives The present study aims to investigate the effect of acceptance and commitment therapy (ACT) on emotional regulation, psychological flexibility, and symptoms of post-traumatic stress disorder (PTSD) in children of veterans with PSTD. Methods This is a randomized controlled clinical trial with a pre-test/post-test/follow-up design. Participants were 70 children of veterans with PTSD (boys and girls) aged 15-19 years, who were selected using simple random sampling method and randomly divided into two groups of 35 including ACT and control. Before, immediately after, and 12 months after the intervention, people were measured using the acceptance and action questionnaire-II, difficulty in emotional regulation scale, and the PTSD checklist for DSM-5. The intervention group received group ACT at 8 sessions of 60-90 minutes. For the control group, life skills education was presented at 7 sessions of 60-90 minutes. Finally, the data was analyzed using SPSS software, version 22. Results The results of analysis of covariance showed a significant difference in difficulty in emotional regulation, psychological flexibility and PTSD symptoms in the post-test and follow-up phases in two groups (P<0.01). Moreover, the two ACT and control groups were significantly different in the hyperarousal symptom of PTSD at follow-up phase, but there was no significant difference in two symptoms of re-experiencing trauma and negative alterations in mood/avoidance (P>0.05). Conclusion The ACT can improve emotional regulation skills and psychological flexibility and reduce PTSD symptoms in children of veterans with PTSD. Therefore, this method can be used in counseling and mental health centers to improve these children’s symptoms.
Keywords: child , veterans , acceptance and commitment therapy , emotional regulation , Psychological flexibility , Post-traumatic Stress disorders .