نویسندگان:
ابراهیم حسینی1 ، علی عیسیزادگان2 ، اسماعیل سلیمانی3 .1Department of Psychology,Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
2Department of Psychology,Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
3Department of Psychology,Faculty of Literature and Humanities, Urmia University, Urmia, Iran.
چکیده فارسی: اهداف هدف این مطالعه بررسی مدل روابط ساختاری سبکهای تصمیمگیری و شیوههای مقابله با استرس، با نقش میانجی تنوع گفتار درونی بر فکر خودکشی در بین دانشآموزان دبیرستانی دوره دوم شهرستان سقز در سال تحصیلی 1399-1400 بود. مواد و روش ها پژوهش از نوع معادلات ساختاری (تحلیل مسیر) و برحسب نوع استفاده از نتایج، نظری/کاربردی است. جامعهی آماری شامل کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه نظری شهرستان سقز در سال تحصیلی 1399-1400 است که 423 نفر از آنها به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب و با پرسشنامههای مقیاس فکر خودکشی بک، پرسشنامه سبکهای عمومی تصمیمگیری اسکات و بروس، پرسشنامه سبکهای مقابلهای لازاروس و فولکمن و پرسشنامه تنوع گفتار درونی تجدیدنظرشده مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش آماری تحلیل مسیر و به کمک نرمافزار SPSS نسخه 19 تحلیل شدند. یافته ها تحلیل یافتهها حاکی از آن بود که میزان F مشاهدهشده (9/15) معنادار است (0/01≥P). (R2=0/22) نشان میدهد 22 درصد از واریانس فکر خودکشی و اقدام به خودکشی توسط متغیرهای مستقل تبیین میشود. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که از بین سبکهای تصمیمگیری، سبکهای وابسته (01/0≥P و 150/r=0)، اجتنابی (0/01≥P و 289/r=0) و تکانشی (0/01≥P و 259/r=0) به شیوهای مستقیم و سبک منطقی (0/01≥P و r=-0/151) به شیوهای غیرمستقیم، در بین راهبردهای مقابله با استرس نیز سبکهای هیجانمدار رویارویگر (0/01≥P و 189/r=0) و اجتنابی (0/01≥P و 429/r=0) به شیوهای مستقیم و روشهای مسئلهمدار ارزیابی مجدد (0/01≥P و r=-0/178) و حمایت اجتماعی (0/05≥P و r=-0/131) به شیوهای معکوس، در بین انواع سبکهای گفتار درونی دو سبک حضور دیگر افراد (0/01≥P و 238/r=0) و خودارزیابی/ انتقادی (0/01≥P و 247/r=0) به شیوهای مستقیم و سبک خودتنظیمی (0/01≥P و r=-0/165) به شیوهای معکوس با فکر خودکشی دارای رابطهای معناداری میباشند. نتیجه گیری براساس نتایج میتوان گفت سبکهای گفتار درونی (حضور دیگر افراد، خودارزیابی/خودانتقادی و خودنظمبخشی) میتوانند ارتباط بین سبکهای تصمیمگیری (اجتنابی، وابسته، تکانشی و منطقی) و شیوههای مقابلهای (رویارویگر، اجتنابی، حمایت اجتماعی و ارزیابی مجدد) را با فکر خودکشی در بین دانشآموزان دبیرستانی شهرستان سقز میانجیگری کنند. مطالعه حاضر دلالتهای مهمی در مطالعه و پیشگیری از خودکشی دارد. روانشناسان و متخصصان بالینی در مواجهه با مراجعینی که در معرض خطر خودکشی قرار دارند، میتوانند توجه بیشتری به آموزش شیوههای تصمیمگیری و شیوههای مقابله داشته باشد و سبک گفتار درونی آنها را مد نظر قرار دهند.
The Mediating Role of the Varieties of Inner Speech in the Relationship of Decision-Making and Stress Coping Styles With Suicidal Ideation Among High School Students
English Abstract: Objectives This study aims to assess the structural relationship of decision-making and stress coping styles with suicidal ideation among second-year high school students, mediated by varieties of inner speech. Methods This study uses the structural equation modeling (path analysis). The study population includes all high school students in Saqqez county, Iran in 2020-2021. Of these, 423 were selected by multi-stage cluster sampling method. The Beck Scale for Suicide Thought, Scott and Bruce’s General Decision-Making Questionnaire, Lazarus and Folkman’s way of coping Questionnaire, and the varieties of inner speech questionnaire-revised were used to collect data. Data were analyzed using path analysis in SPSS software, vesion 19. Results The results showed that 22% of the variance in suicidal ideation was predicted by independent variables (F=9.15; P≤0.01; R2=0.22). The results of regression analysis showed that among the decision-making styles, dependent (r=0.150, P≤0.01), avoidant (r=0.289, P≤0.01), and spontaneous (r=0.259, P≤0.01) styles had a direct relationship with suicidal ideation, while the rational style (r=-0.151, P≤0.01) had an indirect relationship. Among the stress coping styles, the confrontative (r=0.189, P≤0.01) and escape-avoidance (r=0.449, P≤0.01) styles had a direct relationship with suicidal ideation, while the problem-based styles of re-appraisal (r=-0.178, P≤0.01) and social support (r=-0.131, P≤0.05) had an indirect relationship. Among the varieties of inner speech, the presence of other people (r=0.238, P≤0.001) and evaluative/critical (r=0.247, P≤0.001) had a direct relationship with suicidal ideation, while positive/regulatory (r=-0.165, P≤0.01) had an indirect relationship. Conclusion The relationship of decision-making and stress coping styles with suicidal ideation among high school students can be mediated by inner speech styles. The present study has important implications for the study and prevention of suicide. Psychologists and clinicians should teach decision-making and stress-coping techniques to adolescents and consider their inner speech varieties.
Keywords: suicidal ideation , coping with stress , decision making , Inner speech , Studentet .