نویسندگان:
ماریا مظفر جنجوآ1 ، عایشه خان2 ، آنیلا کمال3 .1University of Wah, Punjab, Pakistan.
2University of Wah, Punjab, Pakistan.
3Vice-Chancellor at Rawalpindi Women University, Punjab, Pakistan.
چکیده فارسی: اهداف گونههای مختلفی از رسانه در دنیا دردسترس است. مفهوم زیبایی و جذابیت یکی از مهمترین مفاهیمی است که از طریق رسانه ترویج میشود. مواجهه با شبکههای اجتماعی به روشهای مختلفی مؤثر است. مطالعه حاضر به بررسی تأثیر رسانه بر عزتنفس، عزت بدن و اضطراب متمرکز بر بدن میپردازد. مواد و روش ها مطالعه حاضر آزمایشی است. از طراحی آزمایشی عامل آمیخته با پیشآزمایش و پسآزمایش 2×3×2 استفاده شد تا رابطه بین متغیرهای تحقیق بررسی شود. دختران و پسرانی که در تحقیق شرکت کردند بهصورت آزمایشی تحت تأثیر تصاویر رسانهای قرار گرفتند. شرکتکنندگان به 3 گروه تقسیم شدند: گروه آزمایشی1، گروه آزمایشی2 و گروه کنترل. یافته ها یافتههای مطالعه حاضر گرایش به رسانه در بهوجود آمدن آثار مخرب بر عزتنفس و عزت بدن جوانان را تأیید کرد. ویژگی چشمگیر مطالعه حاضر این بود که عزتنفس پایین پس از مواجهه با تصاویر رسانهای در مردان در مقایسه با زنان رایجتر است. در مقابل، در زنان عزت بدن منفیتری نسبت به مردان رایج بود. از طرف دیگر، شرکتکنندگان مرد امتیاز پایینتری در اضطراب متمرکز بر بردن نسبت به زنان به دست آوردند. نتیجه گیری ازآنجاییکه تنها چند سالی است که رسانهها در پاکستان بدون محدودیت است، تأثیر آن بر مردم هنوز ارزیابی نشده است. زمانی که جوانان (دختر و پسر) با تصاویر ایدئال رسانهای مواجه میشوند، ظاهر خود را با تصاویر ایدئال رسانهای مقایسه میکنند که به عزتنفس و عزت بدن پایینتری منجر میشود. رسانه تأثیر مروجگرایانهای بر سلامت فیزیکی وظاهر دانشجویان داشته است. دانشجویان بدنهای خود را با نقطهنظر کالاانگاری بررسی میکنند و از ظاهر فیزیکی خود ناراضی هستند که منجر به افزایش اضطراب متمرکز بر بدنشان میشود و درنهایت به اختلالهای متعدد مرتبط با بدن منتهی میشود.
Effect of Exposure to Media Images on Self-Esteem, Body Esteem, and Body Image Anxiety of College Students in Pakistan
English Abstract: Objectives There are many different types of media in the world. Exposure to media images can have effect in different ways. The current study aims to explores the impact of exposure to media images on self-esteem, body esteem, and body image anxiety of college students in Pakistan. Methods This is an experimental study. A 2×3×2 mixed factorial pretest-posttest design was used to examine the effect of exposure to media images on the study variables. Participants were 150 college students (75 females and 75 males) who divided into three groups of experimental group I, experimental group II, and control group. To assess the self-esteem of participants, the State Self-Esteem Scale (SSES) was used. The Body Esteem Scale (TBES) was used to measure the body esteem. The state version of the Physical Appearance State and Trait Anxiety Scale (PASTAS) was used to measure body image anxiety.Mixed ANOVA was used to examine the effects of group, gender, and age on the study variables. Results The results showed the significant interaction effect of gender and group on the self-esteem F(2,144)=3.676, P=0.028), body esteem F(2,144)=7.119, P<0.001), and body image anxiety F(2,144)=9.306, P<0.001). Conclusion In a developing country like Pakistan, exposure to ideal media images has a significant negative effect on self-esteem and body esteem of college students which leads to their body image anxiety. Low self-esteem after exposure to media images seems to be more prevalent in male students that in females. On the contrary, females have lower body esteem. On the other hand, male students have lower body image anxiety than females.
Keywords: self-esteem , Media images , Body esteem , Body image anxiety .