نویسندگان:
سید محسن طباطبایی1 ، سعید شریفی2 ، اعظم نوفرستی3 ، فریماه فهیم دانش4 ، حمیدرضا جمیلیان5 ، کامران توکل6 .1Vice Chancellor of Research, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
2Amir Al-Momenin Medical Center, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
3Department of Psychology, School of Psychology and Educational Sciences, University of Tehran, Tehran, Iran.
4Department of Psychology, Faculty of Humanities, Science and Culture University, Tehran, Iran.
5Department of Psychiatry, School of Medicine, Arak University of Medical Sciences, Arak, Iran.
6College of Medicine, Howard University, Washington DC, USA.
چکیده فارسی: اهداف: با توجه به شیوع و گسترش بیماری کووید-19 در جهان و تأثیرات مخرب آن بر سلامت روان جامعه، بهخصوص پرستاران، توانمندسازی روانشناختی آنان میتواند علاوه بر افزایش امنیت روانی، موجب بهبود و ارتقای عملکرد بالینی آنان در شرایط بحرانی شود. این پژوهش به برررسی سرمایه روانشناختی بر عملکرد بالینی پرستاران با تأکید بر نقش میانجی امنیت روانشناختی در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا میپردازد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک پژوهش توصیفیتحلیلی است که با استفاده از نمونهگیری در دسترس 100 پرستار شاغل در بخشهای بستری بیماران کووید-19 بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) اراک (از مجموع 114 پرستار) وارد مطالعه شدند. ابزار گردآوری داده شامل 3 پرسشنامه سرمایه روانشناختی لوتانز، امنیت روانشناختی ادراکشده و عملکرد مبتنی برشواهد بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها و بهمنظور بررسی مناسبت ابزار اندازهگیری از تحلیل عاملی تأییدی با رویکرد حداقل مربعات جزئی بهوسیله نرمافزار Smart PLS نسخه 3 استفاده شد. یافته ها: نتایج حاصل از بررسی ضرایب اثر فرضیههای پژوهش با توجه به مقدار عددی تی بهدستآمده بیانگر تأثیر مستقیم و معنادار بین متغیرهاست. بتای استاندارد برای رابطه بین سرمایه روانشناختی و عملکرد بالینی از 0/684 به 0/507 کاهش یافته و با توجه به معنادار بودن آن، نقش متغیر امنیت روانشناختی، میانجیگری جزئی است. نتیجه گیری: براساس یافتهها میتوان گفت پرستارانی که از سرمایه روانشناختی بالاتری برخوردارند، آشنایی کاملتری از ظرفیتهای روانشناختی خود دارند که تأثیرات مثبت آن موجب میشود در موقعیتهای چالشبرانگیز و بحرانی نقش پررنگتری ایفا کنند.
Investigating the Effects of Psychological Capital on Evidence-based Clinical Practice of Nurses in Dealing With COVID-19 Patients: The Mediating Role of Psychological Security
English Abstract: Objectives: Given the outbreak of COVID-19 pandemic and its adverse effects on social psychological health, especially nurses, psychological empowerment of nurses can increase their psychological security and improve their clinical performance during critical situations. This study aims to investigate the relationship between nurses’ psychology capital and their clinical performance, with a focus on the intermediary role of psychological security while facing COVID-19 patients. Methods: This was a descriptive-analytical study. A total of 100 nurses (from 114 nurses) employed in the COVID-19 section of Amir-Al-Momenin Hospital in Arak City, Iran, were selected via the convenience sampling method. The data collection was done using three questionnaires: Luthan’s psychological capital questionnaire, perceived psychological questionnaire, and evidence-based questionnaire. To analyze the data and confirm the fitness of the tools, we used the confirmatory factor analysis with partial least square via the Smart PLS3 software Results: The findings indicated significant relationships based on the theoretical model among the studied variables. The standard β for the relationship between psychological capital and clinical performance decreased from 0.684 to 0.507 which given its statistical significance shows the insignificant intermediary role of psychological security. Conclusion: Based on the results of this study, it can be concluded that nurses who benefit from higher psychological capital are more aware of their psychological capabilities. The positive effects of this awareness lead to better performance in challenging and critical situations.
Keywords: COVID-19 , psychological capital , psychological security , nurses , Clinical Practice .