نویسندگان:
احمد عاشوری1 ، پویا فرخ نژاد افشار2 ، حمزه علیمرادی3 ، مقداد طالبی زاده4 .1Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2Geriatric Mental Health Research Center, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3Department of Education and Psychology, Faculty of Psychology, Shahid Beheshti University, Tehran, Iran.
4Department of Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran.
چکیده فارسی: اهداف: پژوهش حاضر با هدف هنجاریابی و بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه هوش هیجانی صفت کلی در جمعیت دانشجویان دانشگاههای منتخب تهران انجام شد. مواد و روش ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی از نوع هنجاریابی است. جامعه آماری را کلیه دانشجویان دانشگاههای منتخب تهران تشکیل میدادند که 551 دانشجو به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی وارد مطالعه شدند. نسخه فارسی هوش هیجانی صفت کلی را به همراه پرسشنامه هوش هیجانی شات و پرسشنامه 5عاملی نئو تکمیل کردند. تجزیه دادهها با استفاده از نسخه 22 نرمافزار SPSS از طریق تی مستقل، آلفا کرونباخ، همبستگی پیرسون و تحلیل عاملی اکتشافی انجام شد. یافته ها: آلفای کرونباخ برای هوش هیجانی صفت 0/95 و برای عوامل بین 0/70 تا 0/90 به دست آمد و در روش دو نیمه کردن آزمون، آلفای کرونباخ نیمه اول آزمون 0/92 و برای نیمه دوم 0/89 محاسبه شد. روایی همگرا / افتراقی این پرسشنامه نیز با کمک پرسشنامه هوش هیجانی شات و پرسشنامه 5عاملی نئو نشان داد این پرسشنامه با اکثر خردهمقیاسهای پرسشنامه هوش هیجانی شات همبستگی مثبت و با خردهمقیاس روانرنجوری پرسشنامه 5عاملی همبستگی منفی دارد. همچنین در این پژوهش تفاوتهای جنسیتی بین نمرات زنان و مردان وجود داشت. به این صورت که زنان در نمره کلی و عوامل بهورزی و هیجانی بودن نمره بالاتری داشتند. نتایج حاصل از تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی صفت از 4 عامل بهورزی، کنترل خود، هیجانی بودن و جامعهپذیری تشکیل شده است. نتیجه گیری: درمجموع یافتهها نشان داد که نسخه فارسی پرسشنامه هوش هیجانی صفت برای سنجش این سازه در جمعیت بزرگسال ایرانی از روایی و اعتبار مناسبی برخوردار است
Psychometric properties of the Persian version of Trait Emotional Intelligence Questionnaire in College Students
English Abstract: Objectives: This study aims to translate and evaluate the psychometric properties of the Persian version of Trait Emotional Intelligence Questionnaire (TEIQue) in college students. Methods: This is a descriptive study. Participants were 551 students from selected universities in Tehran, Iran who were enrolled using a stratified random sampling method. The students completed the Persian version of TEIQue as well as the Schutte Self Report Emotional Intelligence Test (SSEIT) and the Neo-Five Factor Inventory (NEO-FFI). Data were analyzed in SPSS v. 22 software using independent t-test, Cronbach’s alpha, Pearson correlation and Exploratory Factor Analysis (EFA). Results: The results of EFA confirmed that the Persian TEIQue had four factors of well-being, self-control, emotionality and sociability. Cronbach’s alpha value was reported 0.95 for the global EI, and ranged 0.69-0.90 for its four factors. In the split-half reliability, the Cronbach’s alpha was obtained 0.92 for the first half and 0.89 for the second half. The convergent/discriminant validity assessment in relation to SSEIT and NEO-FFI, showed a positive correlation with the most subscales of SSEIT and a negative correlation with the neuroticism subscale of NEO-FFI. There were gender differences in TEIQue scores between males and females, where females had higher scores in the global index and in factors of well-being and emotionality. Conclusion: The Persian version of TEIQue has acceptable reliability and validity for measuring trait emotional intelligence in Iranian adult population.
Keywords: emotional intelligence , personality , Psychometrics .