نویسندگان:
مژگان لطفی1 ، مهدی امینی2 ، یاسمن شیاسی3 .1Department of Mental Health, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
2Department of Addiction, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
3Department of Clinical Psychology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, Iran.
چکیده فارسی: اهداف: این مطالعه با هدف مقایسه مدلهای درونفردی و بینفردی تنظیم هیجان در تبیین نشانگان افسردگی و اضطراب انجام شده است. زمینه: تنظیم هیجان یک سازه فراتشخیصی مهم و یکی از ابعاد اصلی و زیربنایی مشترک در اختلالات هیجانی است. مدلهای تنظیم هیجان به دو طبقه کلی مدلهای درونفردی و بینفردی تقسیم میشوند. مواد و روش ها: روش این مطالعه از نوع مطالعات مقطعی بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران بود. نمونهگیری این پژوهش با استفاده از نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انجام شد و 517 نفر از افراد با استفاده از پرسشنامههای راهبردهای تنظیم هیجان (ERQ)، تنظیم هیجان بینفردی (IERQ)، پرسشنامه دشواری در تنظیم هیجان (DERS) و پرسشنامه SCL-25 مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافته ها: یافتههای پژوهش نشان دادند که راهبردهای تنظیم هیجان درونفردی و بینفردی در تبیین نشانگان افسردگی و اضطراب نقش معناداری دارند. در بین دو مدل تنظیم هیجان درونفردی و بین فردی، مدل تنظیم هیجان درونفردی تأثیر معنادار و قویتری در پیشبینی نشانگان افسردگی و اضطرابی دارد (P<0/01). نتیجه گیری: هر دو مدل تنظیم هیجان درونفردی و بینفردی در تبیین نشانگان افسردگی و اضطراب نقش داشته و به عنوان یک سازه فراتشیخصی میتوانند در پیش بینی و درمان اختلالات هیجانی اثربخشی معناداری داشته باشند.
Comparing Interpersonal and Intrapersonal Emotion Regulation Models in Explaining Depression and Anxiety Symptoms in College Students
English Abstract: Objectives: Emotion regulation is an important transdiagnostic construct and one of the main and underlying dimensions in emotional disorders. This study aims to compare interpersonal and intrapersonal models of emotion regulation in explaining depression and anxiety symptoms in college students. Methods: This is a cross-sectional study. Participants were 517 students of public universities in Tehran, Iran who were selected using multi-stage cluster sampling method. They completed the Emotion Regulation Questionnaire, Interpersonal Emotion Regulation Questionnaire, Difficulties in Emotion Regulation Scale, and short form of Symptom Checklist (SCL-25). Results: Intrapersonal and interpersonal emotion regulation models had a significant role in explaining depression and anxiety symptoms, where the intrapersonal emotion regulation model had a significant and stronger effect in predicting depression and anxiety symptoms (P<0.01). Conclusion: Both intrapersonal and interpersonal emotion regulation models have a role in explaining depression and anxiety symptoms and can be effective in predicting and treating emotional disorders.
Keywords: emotion regulation , depression , anxiety , Interpersonal , Intrapersonal .