نویسندگان:
لیلا اکرمی1 ، مختار ملک پور2 ، احمد عابدی3 .1Department of Psychology and Education of Children With Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran.
2Department of Psychology and Education of Children With Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Iran.
3Department of Psychology and Education of Children with Special Needs, Faculty of Education and Psychology, University of Isfahan, Isfahan. Iran.
چکیده فارسی: اهداف: هدف از پژوهش حاضر بررسی شاخصهایی روانسنجی نسخه فارسی سیستم ارزیابی رفتار کودکان (BASC-3، ویرایش سوم)، در دختران و پسران کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در شهر یزد بود. مواد و روش ها: پژوهش حاضر از نوع مطالعات مقطعی بود. این پژوهش بر روی دختران و پسران کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در سال 1395-1396 اجرا شد. جامعه آماری شامل کلیه دختران و پسران کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در سنین 18-12 سال در مدارس عادی، استثنایی و مؤسسات حرفهآموزی شهر یزد بود. نمونه پژوهش شامل 438 نفر دانشآموز بودند که به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها، پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان ویرایش سوم (فرم والدین و معلمان) بود. تجزیهوتحلیل داده با نرمافزار SPSS نسخه 24 و با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. یافته ها: نتایج بهدستآمده با استفاده از تحلیل عاملی، ضریب همبستگی خردهمقیاسها با نمره کل، روش آزمون بازآزمون و آلفای کرونباخ نشاندهنده این بود که سیستم ارزیابی رفتار کودکان از روایی و پایایی مناسب برخوردار است و فرم والدین و معلمان برای هر دو گروه افراد کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال قابل استفاده است. نتیجه گیری: با توجه به نتایج مطالعه حاضر میتوان گفت که پرسشنامه سیستم ارزیابی رفتار کودکان ویرایش سوم (فرم والدین و معلمان) از ویژگیهای روانسنجی مناسب برخوردار است و با اطمینان میتوان از آنها در جهت ارزیابی مشکلات رفتاری و انطباقی نوجوانان و جوانان کمتوان ذهنی خفیف و با بهره هوش نرمال در ایران استفاده کرد.
Developing and Accessing Psychometric Properties of The Persian Version of Behavior Assessment System for Children (3Rd Edition) in Children With Mild Intellectual Disabilities and Normal Children
English Abstract: Objectives: The present study aims to develop and evaluate the psychometric properties of the Persian version of Behavior Assessment System for Children, 3rd edition (BASC-3) in children with mild intellectual disabilities and normal children. Methods: This is a cross-sectional study conducted in 2017 on 438 girls and boys with mild intellectual disabilities and normal children aged 12-18 years who were selected using a cluster sampling method. The data collection tool was the Persian BASC-3 and its Parent Rating Scale (PRS-A) and Teacher Rating Scale (TRS-A). Data analysis was performed in SPSS v. 24 using descriptive and inferential statistics. Results: According to the results obtained from factor analysis, assessing correlation of subscale scores with total score, test-retest reliability, and Cronbach’s alpha showed that the Persian BASC-3 and its PRS-A and TRS-A forms had acceptable validity and reliability. Conclusion: The Persian BASC-3 and its parent and teachers forms have good psychometric properties and can be used to evaluate the behavioral and adaptive problems of normal adolescents and children and those with mild intellectual disabilities in Iran.
Keywords: Intellectual Disability , Normal Intelligence , Psychometrics , Behavior Assessment System for Children , 3rd edition .