چکیده فارسی: بررسی آرای تربیتی و چگونگی پرورش فرزندان همواره از مباحث مطرح در نظام تعلیم و تربیت ادوار مختلف بوده است. در پژوهش حاضر تلاش شده است از دیدگاه دیگری به امر تربیت پرداخته شود، در این مطالعه بررسی آرای تربیتی و اخلاقی علامه طباطبایی (ره) در رابطه با جنسیت صورت گرفته است. روش تحقیق پیش رو از منظر هدف بنیادی و با روش توصیفی-تحلیلی انجام شده و گردآوری اطلاعات با مراجعه به منابع دست اول و روش کتابخانهای صورت گرفته است. با جمعآوری و تحلیل اطلاعات در پایان پژوهش روشن گردید علامه طباطبایی(ره) قائل به برابری هر دو جنس در تربیت اخلاقی است و هر دو جنس را مکمل یکدیگر دانسته و اصول ثابتی را برای هر دو جنس مشخص میکند. ایشان در تربیت اخلاقی بیشتر نگاه جمعی دارد تا فردی، هرچند ایشان به تفاوتهای فردی هم توجه داشتهاند. علامه (ره) میفرماید: علت قوامیت، وجود فضیلتی در مردان است و تأکید دارد این فضیلت استعدادی خاص بوده که بر اساس آن حیات دنیوی، یعنی امور ناظر به معاش، به بهترین نحو نظم یابد و نباید آن را ارزش معنوی که در تقرب به خداوند تأثیرگذار است، شمرد.
Analysis of the relationship between moral education and gender from the point of view of Allameh Tabatabaei
English Abstract: The study of educational opinions and how to raise children has always been one of the topics in the education system of different periods. In the present study, an attempt has been made to deal with education from another perspective. In this study, the educational and moral views of Allameh Tabatabaei (RA) regarding gender have been studied. The method of the present research has been done from the perspective of the basic purpose and with a descriptive-analytical method, and the information has been collected by referring to first-hand sources and the library method. By collecting and analyzing information at the end of the research, it became clear that Allameh Tabatabaei (RA) believes in the equality of both sexes in moral education and considers both sexes as complementary to each other and defines fixed principles for both sexes. In moral education, he has a collective view rather than an individual one, although he has also paid attention to individual differences. Allameh (RA) says: The cause of solidity is the existence of virtue in men and emphasizes that this virtue is a special talent according to which worldly life, ie matters related to livelihood, is best organized and should not be considered a spiritual value that in Proximity to God is effective, he said.