چکیده فارسی: تبیین رابطه سلامت سازمانی با اثربخشی فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان مدارس کشور دکتر زهرا شعبانی1 چکیده هدف از این پژوهش تبیین رابطه سلامت سازمانی با اثربخشی فعالیتهای انجمن اولیا و مربیان مدارس کشور بوده است. روش پژوهش از نوع همبستگی و برآورد حجم نمونه بر اساس جدول کرجسی و مورگان بوده است. حجم نمونه 900 عضو انجمن بوده که به روش تصادفی –طبقه ای انتخاب شدهاند. برای گردآوری داده ها، از آزمون سلامت سازمانی (هوی و همکاران، 1996؛ علاقهبند، 1378) با خرده آزمون هفتگانه براساس مقیاس لیکرت در 44 گویه استفاده شده است. به علاوه آزمون اثربخشی انجمن در ابعاد هفتگانه موازی با آزمون اثربخشی بال هرسی و کنت بلانچارد و دیگران ساخته شده است. روش تجزیه و تحلیل دادهها براساس آمار استنباطی، رگرسیون چند متغیره با روش همزمان انجام شده است. یافتههای پژوهش نشان داده است که عناصر سلامت سازمانی مشتمل بر نفوذ، ساختدهی، روحیه و تأکید علمی با اثربخشی همبستگی معنادار دارد و عناصر سلامت سازمانی شامل تأکید علمی و روحیه بر اثربخشی انجمن اولیا تأثیری معنادار دارد. تأکید علمی و روحیه، بخشی از واریانس اثربخشی را تبیین کرده و میان سطوح نهادی، فنی و اداری با اثربخشی انجمن اولیا و مربیان رابطهای مستقیم و معنادار وجود دارد. سطح فنی سلامت سازمانی با اثربخشی رابطهای مستقیم و معنادار دارد و سطح فنی بخشی از واریانس اثربخشی را تبیین کرده است. پس سلامت سازمانی مدارس عامل پیش بین برای اثربخشی انجمن اولیا و مربیان در تمام سطوح محلی، منطقهای و ملی بوده است و با پیشرفت مهارتهای فنی، اداری و نهادی اعضای انجمن اولیا و مربیان، آنان در فرآیند دستیابی به اهداف و مقاصد آموزشی مدارس بیشتر کمک کرده اند. کلید واژگان: سلامت سازمانی، نفوذ، ساختدهی، روحیه، تأکید علمی، اثربخشی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 2/10/92 تاریخ پذیرش: 4/8/93 1. عضو هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش shabaniedu@gmail.com
The Relationship between Organizational Health and the Effectiveness of Parents-Teachers Associations in Iran
English Abstract: The Relationship between Organizational Health and the Effectiveness of Parents-Teachers Associations in Iran Z. Sha’bani, Ph D This research aimed to examine the relationship between organizational health and the effectiveness of Parents-Teachers Associations in Iran. In this correlational study the sample size was determined to be 900 according to Kjercie-Morgan Table and 200 school principals and 700 Associations members were selected through random stratified sampling. The instrumentation comprised Organizational Health Test (Hoy et al., 1996; Alagheband, 1999) with seven sub-scales as well as Parents-Teachers Associations Effectiveness Test which contained seven dimensions and was devised parallel to Hersey-Blanchard Effectiveness Test. The obtained data were analyzed via Pearson correlation coefficient and simultaneous multiple regression. Results showed that there was a significant correlation between elements of organizational health including influence, initiating structure, morale, academic emphasis, and the effectiveness of the Associations. In addition, academic emphasis and morale had a significant effect on the effectiveness of the Associations. These two elements explained part of the variance in the Associations’ effectiveness. Furthermore, there was a positive, significant relationship between principals’ technical, institutional as well as managerial skills and the Associations’ effectiveness. In fact, principals’ skills at technical level can explain part of the variance in the effectiveness of the Associations. Generally speaking, the effectiveness of Parents-Teachers Associations can be predicted based on schools’ organizational health and improvement of technical, institutional and managerial skills can lead to the attainment of educational objectives. Key words: organizational health, influence, initiating structure, morale, academic emphasis, effectiveness
Keywords: organizational health , influence , initiating structure , morale , academic emphasis , effectiveness .