نویسندگان:
حسینعلی قنادزادگان1 .1استادیار، گروه روانشناسی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
چکیده فارسی: به باور فمینیستها جنسیت در معرفت و شناخت اثرگذار است و علوم بشری به دست مردان و متناسب با منافع آنها صورتبندی شده و سرکوب زنان را توجیه میکند. در مقابل، منتقدین بر این باورند که اولاً در این دیدگاه میان ملاک صدق معرفت و منشأ پیدایش آن خلط شده، در نتیجه «مغالطه ی تکوینی» رخ داده است و ثانیاً لازمه ی آن قبول «پلورالیسم معرفتی» است. به باور این نوشتار دقت در لوازم نظریه ی اعتباریات علامه طباطبایی، تحلیل نوینی در این حوزه ارائه میدهد. بر اساس این تحلیل میتوان از «تأثیرگذاری علّی» جنسیت در سطح شکل گیری معلومات اعتباری سخن گفت. در نتیجه جنسیت معرفتهای اعتباری را اثبات نکرده و برخلاف باور منتقدین «ملاک صدق» آنها محسوب نمیشود، اما میتواند آنها را ایجاد و انشاء کند. در این میان برای دستیابی به معرفتهای اعتباری حکیمانه درصورتیکه اعتبارکننده شناخت پیشینی کافی نسبت به هستی، انسان و رابطه ی این دو داشته باشد، میتواند به اعتباریات حکیمانه بیشتری دستیابد. در نتیجه محل تأمل در دیدگاه فمینیستها بی توجهی به تأثیرگذاری این شناختهای پیشینی است، نه توجه به تأثیرگذاری جنسیت. در این میان، باور به معرفتهای پایه میتواند از فروغلطیدن در پلورالیزم معرفتی نیز جلوگیری کند. در این مقاله دو انتقاد مذکور با تأکید بر نظریه ی اعتباریات به تفصیل بررسی شده است.
The effect of gender on knowledge Analysis of Feminist Perspective with Emphasis on Allameh Tabatabai's Theory of Considered Things
English Abstract: Feminists believe that gender is influential in knowledge and cognition, and that various knowledge is formulated by men in accordance with their interests and justifies the oppression of women. On the contrary, critics believe that in this view, firstly, there is a confusion between the criterion of the truth of knowledge and its origin, resulting in a "developmental fallacy" and secondly, it causes "epistemic pluralism". According to this article, the accuracy of Allameh Tabatabai's Theory of Considered Things tools provides a new analysis in this discussion. Based on this analysis, we can talk about the "causal effect" of gender on the level of formation of considered things. Thus, gender does not prove considered things and, contrary to critics' beliefs, is not their "criterion of truth," but it can create them. In the meantime, in order to attain wise considered things, if a person has sufficient prior knowledge of existence, human, and the relationship between the two, and is not confined to a particular gender, he can attain more wise considered things. Thus, neglecting the influence of these previous cognitions is a mistake of the feminist view, not a belief in the influence of gender. In the meantime, believing in basic knowledge can also prevent one from falling into epistemic pluralism. In this article, the two criticisms with emphasis on theory of considered things are examined in detail.