نویسندگان:
مهدی میرزایی1 ، نسرین کریمی نیا2 ، سیدسعید آب سالان زاده3 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران، آموزگار اداره آموزش وپرورش منطقه موسیان، استان ایلام
2دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، مدیر دبستان نبوت، اداره آموزش و پرورشمنطقه موسیان، استان ایلام
3دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، آموزگار دبستان رودکی، اداره آموزش وپرورش منطقه موسیان، استان ایلام
چکیده فارسی: هدف پژوه ش حاضر، بررسی نوعی مهم از اخلاق، یعنی اخلاق در حوزه معاشرت جمعیدانش آموزان با همدیگر و ضرورت رعایت، تمرین و شناخت آسیب ها آن است اینپژوهش از نوع تحقیقات مروری و به شیوه توصیفی – تحلیلی است و از منابع کتابخانهای استفاده شده است در این پژوهش ، پس از بررسی اهمیت و جایگاه اخلاق معاشرتبه انواع معاشرت های اجتماعی در مدرسه اشاره شده و ضمن بررسی معیارهای اخلاقمعاشرت اجتماعی در محیط مدرسه، به شناخت، اهمیت و ضرورت رعایت، تمرین وهمچنین آسیب شناسی آن در محیط اجتماعی مدرسه در بین دانش آموزان پرداخته شدهاست که شامل: دخالت بی جا در امور و حریم خصوصی سایر دانش آموزان، شایعهپراکن ی و وارونگی واقعیت در مدرسه، سوء استفاده ابزاری و فرصت طلبی از سایردانش آموزان، عدم اعتدال ورزی و تعادل در روابط دوستی دانش آموزان با همدیگر وبالاخره عدم حفظ اسرار شخصی در روابط اجتماعی دانش آموزان در مدرسه با همدیگر،اشاره شده است