نویسندگان:
مهدی میرزایی1 ، آناهیتا قاسمی نژاد2 ، صدیقه قاسمی نژاد3 ، صبا دلاور4 .1دانش آموخته کارشناسی ارشد علوم تربیتی دانشگاه تهران، آموزگار اداره آموزش وپرورش منطقه موسیان، استان ایلام
2دانش آموخته کارشناسی آموزش راهنمایی و مشاوره دانشگاهفرهنگیان شهید رجایی دزفول، آموزگار دبستان نبوت، اداره آموزش و پرورش منطقهموسیان، استان ایلام
3دانش آموخته کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه پیام نور مرکز دهلران،آموزگار پایه اول دبستان شرافت، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استان ایلام
4دانش آموخته کارشناسی علوم تجربی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول، دبیرمتوسطه اول مدرسه حضرت زهرا س ، اداره آموزش و پرورش منطقه موسیان، استانایلام
چکیده فارسی: دوره های ضمن خدمت، فرصتی برای آموزش، تربیت، بهسازی و بروزرسانیاطلاعات و آموخته های نیروی انسانی در هر سازمان و نهادی است هدفپژوهش، بررسی تاثیر عملیاتی و اجرای ی سامانه های دوره های مجازی ضمنخدمت فرهنگیان در قالب بررسی فرصت ها قوت ها و چالش ها ضعف ارائه شد ه و تاثیر آنها د ر رشد حرفه ای معلمان در حوزه تدریس با رویکردتحول گرایی در این حوزه از دیدگاه معلمان در استان ایلام می باشد اینپژوهش جزء تحقیقات کاربردی و به شیوه توصیف ی تحلیلی بوده و برای جمعآوری اطلاعات از مصاحبه حضوری و بی واسط ه با معلمان استفاده شده است نتایج نشان داد که چالش های عمده مربوط به نحوه مدیریت برنامه ریزی،سازماندهی، رهبری و کنترل سامانه بوده و شامل: نبود تناسب استانداردبرخی از سوالات آزمون ها با تفاوت های فردی، سطح تحصیلات معلمان، نبودنظارت و امنیت لازم و کافی برای شرکت واقع ی هر معلم، طولانی بودنبرگزاری برخی از دورها، طولانی بودن ثبت نمره نهایی آزمون ها، تداخلبرگزاری برخی آزمون ها با ساعات آموزشی معلمان، سرعت پایین سامانه،نداشتن تعامل و گفتگوی دوسویه و فعال معلم با مدرس و مدیر دوره، نبود خودارزیابی توسط هر معلم و تاکید بیش از حد بر ارزیابی نمره نهایی همچنیندوره های آموزش ضمن خدمت مجازی سامانه توانستند بطور نسبتا مطلوب ودر حد میانه باعث تحول و شناخت بیشتر معلمان و رشد حرفه ای آنان درزمینه تدریس، ارزشیابی، رهبری و مدیریت کلاسی شوند