نویسندگان:
مینا صحرایی اردکانی1 ، شهناز کهن2 ، زهرا دهنوی3 ، مهشید عبدی شهشهان4 .1کارشناس ارشد آموزش جامعه نگر، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
2گروه مامایی و بهداشت باروری، مرکز تحقیقات علوم باروری و سلامت جنسی، دانشگاه علو م پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرا ن
3دانشجوی دکترای بهداشت باروری، گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرا ن
4گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایرا ن
چکیده فارسی: مقدمه: خانواده یکی از نهادهای مهم اجتماعی بوده و فرزندآوری یکی از کارکردهای مهم آن است تصمیم گیری زوجین تک فرزنددرباره ادامه فرزند آوری، به نگرش آنها درباره پی امدهای داشتن فرزند دی گر و هنجارهای درک شده در این باره بستگی دارد هدف: مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش مبتنی بر تئو ری رفتار برنامه ریزی شده بر ارزش فرزند در زوجین تک فرزند انجام شد مواد و روش ها: این مطالعه مداخله ای به صورت کارآزمایی در عرصه در مدارس ابتدایی وابسته به آموزش و پرورش شهر گلپایگاندر سال ۱۴۰۰ ۱۴۰۱ بر روی ۷۰ زوج ۳۵ زوج گروه کنترل و ۳۵ زوج گروه مداخله انجام شد برای نمونه گیری هر گروه، ۴مدرسه بطور تصادفی اختصاص داده شدند گروه مداخله بصورت هفتگی و در ۴ جلسه ۲ ساعته حضوری، درباره فرزند آوری برنامهریزی شده آموزش دیدند پرسشنامه ی ارزش فرزند، قبل، بلافاصله و سه ماه بعد از مداخله توسط تمامی شرکت کنندگان مطالعهتکمیل شد اطلاعات با نرم افزار spss و آزمونهای آماری مورد بررسی قرار گرفت یافته ها: نتایج نشان دادکه دو گروه مداخله وکنترل در ابتدای مطالعه از نظر ویژگیهای فردی و باروری همگن بودند همچنینگروه مداخله در انتهای مطالعه نسبت به ابتدای مطالعه، تغییرات درون گروهی در نمره کلی ارزش فرزند ۰۰۱ / ۰ = P و ابعاد منافعاحساسی ۰۰۸ / ۰ = P ، تقویت و توسعه ی خود ۰۰۲ / ۰ = P و منافع اقتصادی ۰۰۷ / ۰ = P معناداری نشان داد اما در گروه کنترل اینتغییرات معنادار نبود دو گروه مداخله و کنترل از نظر نمره ی کلی پرسشنامه ارزش فرزند بلافاصله بعد از مداخله ۰۱ / ۰ = P و سهماه بعد از مداخله ۰۰۴ / ۰ = P تفاوت معناداری داشتند همچنین ا بعاد هزینه ی احساسی بلافاصله بعد از مداخله ۰۴ / ۰ = P ، محدودیت هاو هزینه های فرصت از دست رفته سه ماه بعد از مداخله ۰۱ / ۰ = P معنادار بود نتیجه گیری: نتایج به دست آمده از این مطالعه نشان داد آموزش فرزندآوری مبتنی بر تئوری رفتار برنامه ریزی شده میتواند سبببهبود ارزش فرزند شود