نویسندگان:
مجتبی رئیسی سرتشنیزی1 .1دکتری روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده فارسی: مطابق نظریات یادگیری مشاهده ای و جامعه پذیری، شخصیتها و ستارههای فیلم ها و سریال ها، در شکلدهی به نگرش و رفتار مخاطبان موثر بوده و با ارائه الگوهای مناسب در زمینه ترویج عفاف و حجاب میتوانند بهعنوان یکی از عوامل اصلی ترویج این فرهنگ ایفای نقش کنند. بر این اساس با عنایت به جذابیت تحصیلات دانشگاهی برای افراد بویژه دختران جوان، در این پژوهش، شاخص های عفاف و حجاب را با استفاده از روش تحلیل محتوای کمی در شخصیت های زن تحصیلکرده 40 سریال از پربینندهترین سریال های تلویزیون ایرانی بررسی کرده ایم. یافتههای تحقیق نشان می دهد در سال های پس از انقلاب اسلامی تصویر مطلوبی از وضعیت عفاف و حجاب در شخصیتهای زن تحصیلکرده، ارائه نشده است و عمده زنان تحصیلکرده سریال های تلویزیونی، در پوشش و رفتار، از شاخص های مورد تأکید دین مبین اسلام فاصله دارند. به گونه ای که پوشش زنان تحصیلکرده بیشتر مانتوی تنگ و کوتاه (63.6%) بوده (در حالی که شخصیت های چادری عمدتاً (83.2%) فاقد تحصیلات دانشگاهی نمایش داده شده اند) و 86.1% از زنان تحصیلکرده دارای اصلاح یا آرایش، 22.2% از آنان دارای موی آشکار، 30.6% از آنان دارای اندام آشکار و 61.1% از آنان دارای زینت آشکار در برابر نامحرم هستند و 47.2% از آنان دارای پوشش نامتعارف و23.6% از آنان دارای ارتباط نامتعارف با نامحرم هستند. نکته قابل تأمل این است که شاخص های عفاف و حجاب در افراد دارای تحصیلات دانشگاهی به گونه ای معنی دار ضعیف تر از افراد فاقد تحصیلات دانشگاهی به نمایش درآمده است.
Representation of Chastity and veil Indices in educated women characters of Iranian TV series
English Abstract: Women’s Chastity and Veil Is One of the most significant signs of the health of the Islamic society and one of the most important aspects of the distinction between these Islamic societies and other societies. Obviously, chastity and Veil is a culture whose expansion requires long-term planning. Although the responsibility of all social and cultural institutions, but in this case the media is more important. The studies show that characters and stars of films and serials are effective in shaping the attitudes and behavior of audiences and can serve as one of the main sources of Chastity and Veil’s socialization. Accordingly, in order to investigate the performance of IRIB in this Case, in view of the attractiveness of university education for individuals, Chastity and Veil Indices were analyzed in educated women of 40 most viewed TV series of IRIB. Research findings show that desired image of chastity and Veil is not presented in educated Women characters on Iranian TV series, in the years after the Islamic Revolution. And the majority of educated women of TV series, in terms of coverage and behavior, are different from chastity and Veil Indicators emphasized by Islam. Interestingly, the indicators of chastity and veil in people with university education are significantly weaker than those without academic education.