نویسندگان:
زهرا رضائی کوپائی1 ، فاطمه زارع مبینی2 .1دانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره در مامایی، دانشکده پرستا ری و مامایی ، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایرا ن
2استادیار، مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری و مامایی، گروه مامایی، دانشکده پرستا ری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
چکیده فارسی: مقدمه : فرزندآوری، به عنوان یک ارزش در فرهنگ اسلامی ایرانی مطرح است یکی از مهم ترین اتفاقات زندگی، باروری است کهبا افزایش رشد جمعیت می تواند بر وضعیت اقتصادی، اجتماعی، سلامت و رفاه خانواده ها تاثیر بگذارد از عوامل موثر بر فرزندآور یمی توان به تمایل و نگرش اشاره کرد رویکردهای مشاوره ای و آموزشی می توانند در جهت افزایش تمایل زنان به باروری و نگرشمثبت نسبت به فرزندآوری کمک کننده باشند هدف : هدف این پژوهش بررسی نقش رویکردهای مشاوره ای و آموزشی بر تمایل و نگرش زنان نسبت به فرزندآوری است مواد و روشها : جستجو در پایگاه های اطلاعاتی پزشکی PubMed Google scholar SID Scopus با کلید واژه های باروری، آموزش، مشاوره، نگرش به فرزند آوری، تمایل به فرزندآوری و معادل انگلیسی آنها و از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۳ انجام شد کهنتیجه ۱۶ مقاله مرتبط بود یافته ها : مطالعات نشان میدهند که از جمله رویکردهای موثر در فرزندآوری می توان به مشاوره گروهی و مصاحبه انگیزشی ورویکردهای آموزشی مبتنی بر نظریه برنامه ریزی شده اشاره نمود در این رویکردها می توان بطور موثرتری به موارد مهمی از جملهعوامل موثر در شکلگیری قصد باروری و تغییر نگرش فرد جهت کاهش فاصله مطلوب ازدواج تا فرزندآوری اشاره نمود از طرفی دراین رویکردهای مشاوره ای و آموزشی میتوان تمایلات افراد را بطور مطلوب تری رشد داد که زمینه ساز انگیزه فرزندآوری باشد بنابراین با استفاده از رویکردهای مناسب مشاوره باروری و فرزندآوری می توان به تصمیم گیری صحیح فرزندآوری کمک کرد نتیجه گیری: از آنجایی که افزایش تمایل و تغییر نگرش زوجین در زمینه فرزندآوری میتواند منجر به تغییر رفتار باروری آنها شود،جامعه مامایی می تواند با استفاده از رویکردهای مناسب و موثر مشاوره ای و آموزشی در جهت کمک به فرزندآوری و لذا به افزایشنرخ باروری کشور بسیار سودمند ارائه نقش نماید