چکیده فارسی: آمنه ودود ، فمینیستی اسلامی است که طرفدار بازخوانی متون مقدس از منظر و نگاه زنان است و خود نیز با رویکرد هرمنوتیکی و فمینیستی به تفسیر قرآن پرداخته است. یکی از مفاهیم مورد توجه ودود، مفهوم نقش جنسیتی است. تفسیری که ودود از این مفهوم ارائه میدهد در دو اثر او نخست در سال 1999 در کتاب "قرآن و زن؛ بازخوانی متن مقدس از منظر یک زن" و سپس در سال 2015 در مقالهای منتشرشده در کتاب " Men in Charge?" بیان شده است. ودود در تفسیر اولیه خود، ذیل آیه 34 سوره نساء مفهوم نقش جنسیتی را مورد توجه قرار میدهد. او تأکید میکند که هیچ نقش تعریفشده و دائمی در قرآن برای زنان و مردان تعریف نشده است. از سویی دیگر، قوامیت را نظام سلسله مراتبی شیطانی تعریف میکند که مخل ارتباط مستقیم خدا و زن است. تفسیر ودود مطابق رویکرد تفسیری اجتهادی- کلامی قابل نقد و بررسی است. طبق رویکرد منتقدین، قوامیت منطبق بر تفاوتهای طبیعی زن و مرد است و منظور از قوامیت ارزشگذاری ذاتی مرد نسبت به زن نیست.
Reviewing the concept of "gender role" from the Amina Wadud`s perspective in comparison to ijtihadi-verbal approach
English Abstract: Amina Wadud is an Islamic feminist who is in favor of revising holy texts from the perspective of women. She has also devoted herself to the interpretation of the Quran with a hermeneutic and feminist approach. One of the notions concerned by Wadud is the concept of gender role. Wadud interpretation of this concept has been provided in her two works;first, it was published in 1999 in the book "Quran and Woman; Rereading the Sacred Text from a Woman's Perspective" and then, in 2015 in an article published in the book "Men in Charge?". In her primary interpretation, Wadud, under the verse 34 of Sura Nisaa, has taken into consideration the concept of gender role. She emphasize that no definite and permanent role has been defined for men and women in the Quran. On the other hand, she defines qiwamah as an evil hierarchical system which deteriorates the direct relationship between God and woman. Wadud`s Interpretation is reviewable in accordance with the interpretive approach of ijtihadi-verbal. According to the critics' approach, qiwamah is consistent with the natural differences between men and women and superiority does not mean man's intrinsic valuation over woman.