چکیده فارسی: اثربخشی آموزش مدیریت خشم بر مؤلفه های بهزیستی روانشناختی مادران دکتر محسن شکوهی یکتا1 محسن رفیع خواه2 نیره زمانی3 دکتر جواد پورکریمی4 چکیده موضوع پژوهش حاضر مطالعه تأثیر کارگاه های آموزش مدیریت خشم با رویکرد شناختیـ رفتاری بر مؤلفههای بهزیستی روانشناختی در مادران است. مطالعه به شیوه شبه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون تک گروهی اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مادران ساکن شهر تهران و نمونه آماری دربرگیرنده 81 مادر بود که از میان مناطق 1 تا 5 شهر تهران به صورت نمونه گیری غیر احتمالی و داوطلبانه برای شرکت در برنامه آموزشی ثبتنام کرده بودند. شرکتکنندگان در چهار کارگاه، 20 نفر در هر کارگاه با برنامه و شرایط یکسان آموزش دیدند. کارگاه های آموزش مدیریت خشم به مدت 7 هفته، هفته ای یک جلسه دو ساعته برگزار شد. آزمودنی ها در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون به مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف (1989) پاسخ دادند. بر اساس نتایج به دست آمده از آزمون t وابسته، از مؤلفههای مقیاس بهزیستی روانشناختی تغییرات میانگینهای مؤلفههای زندگی هدفمند و رشد شخصی از نظر آماری معنادار بوده اما مقایسه میانگینهای پیش آزمون- پسآزمون مؤلفههای پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری و تسلط بر محیط حاکی از آن بود که تغییرات ایجادشده معنادار نیست. در پایان، بحث و نتیجهگیری و تبیین یافتههای پژوهش ارائه شده است. کلیدواژگان: مدیریت خشم، کنترل خشم، بهزیستی روانشناختی ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 1/2/93 تاریخ پذیرش: 4/8/93 1. دانشیار دانشگاه تهران (نویسنده مسئول) myekta@ut.ac.ir 2. کارشناسی ارشد روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران m.rafikhah@gmail.com 3. دانشجوی دکتری روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشگاه تهران Nh_zamani@yahoo.com 4. استادیار دانشگاه تهران jpkarimi@gmail.com
The Impact of Anger Management Instruction on Mothers’ Psychological Well-Being
English Abstract: The Impact of Anger Management Instruction on Mothers’ Psychological Well-Being M. Shokouhi Yekta, Ph D M. Rafi’ Khah, M.A. N. Zamani J. Pour Karimi, Ph D This study examined the impact of cognitive-behavioral anger management instruction on mothers’ psychological well-being. This semi-experimental research had a single group pre-test, post-test design. The population of the study comprised all mothers residing in Tehran and the sample included 81 mothers from districts 1 to 5 who had voluntarily enrolled for taking part in the workshops and were selected via non-probability sampling. The participants were assigned to four groups and received identical instruction. The anger management training sessions were held for seven weeks and in each weak the subjects had a two-hour training session. Ryff’s psychological well-being scale (1989) was administered for both pre- and post-tests. Results of dependent t-test showed that from among the components of psychological well-being scale, the changes observed in the mean of purposeful life and personal growth were statistically significant, whereas the changes in self-acceptance, positive relation with others, autonomy, and environmental mastery were not significant. Key words: anger management, psychological well-being
Keywords: psychological well-being , anger management .