چکیده فارسی: آموزش اولیا با فناوری وب ۲: طراحی، اجرا و ارزشیابی یک محیط مجازی دکتر علیرضا مقدم1 چکیده هدف کلی این تحقیق، طراحی، اجرا و ارزشیابی یک محیط مشارکتی آموزش اولیا، مبتنی بر وب ۲ بود. در راستای این هدف، رویکرد پژوهش کیفی و روش اقدام پژوهی نقشه راهی برای این تحقیق فراهم کرد. شناسایی زیرساختهای سخت افزاری، شناسایی قابلیتهای نرم افزاری، بررسی الگوهای آموزشی در فضای مجازی، مطالعه برنامه ها و اولویتهای آموزشی انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش، جمع بندی موارد فوق و شناسایی تناقضها، طراحی الگوی آموزش مجازی، و سرانجام طراحی یک فضای مجازی از اقداماتی بود که به منزله پیش زمینه اجرای فرآیند طراحی الگو و روش آموزش مجازی اولیا مورد بررسی قرار گرفتند. پس از طراحی پورتال آموزشی، مخاطبانی به طور آزمایشی در یک دوره آموزشی شرکت کردند. مهمترین منبع گردآوری داده ها شامل اسناد، مدارک و مستندات وزارت آموزش و پرورش، مشاهدات زمینه ای ضمن اجرای دوره آموزشی و مصاحبه با مشارکت کنندگان بود. یافته ها نشان می دهند که آموزش در فضای مجازی توانسته است تا حدودی مسائل ناشی از جنسیت شرکت کنندگان در کلاسهای سنتی و اشتغال اولیا را کاهش دهد. با وجود این، مسائلی مانند مشارکت زنان، پهنای باند و سطح آشنایی با اینترنت محدودیتهایی را نیز ایجاد کرده است. کلید واژگان: آموزش اولیا، اقدام پژوهی، مشارکت، وب ۲ ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 29/6/93 تاریخ پذیرش: 19/11/93 1. عضو هیئت علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه خوارزمی ar_maqadam@yahoo.com
Teaching Parents via Web 2.0: Designing, Implementing and Evaluating a Collaborative Environment
English Abstract: Teaching Parents via Web 2.0: Designing, Implementing and Evaluating a Collaborative Environment A.R. Moghaddam, PhD The research intended to design, implement and evaluate a collaborative web 2.0 environment for parents education. To this end, a qualitative approach and an action research method were adopted. Hardware infrastructures, software affordances, virtual instructional models, and programs as well as priorities of the Association for Parents Education of the Ministry of Education were studied as the prerequisites of designing and implementing the platform. Subsequently, a number of parents were recruited to participate in a pilot implementation study. The data came from the interviews with these participants as well as the observations made during the study and the policy documents. Results reveal that parents education via web 2.0 has the potential to decrease the issues pertaining to the males’ participation in the face-to-face classes. It has also provided an opportunity for the employed parents to take part in the virtual classes. However, there have been drawbacks to the effectiveness of this environment including women’s participation, the Internet literacy and the bandwidth. Key words: parents education, action research, participation, web 2.0
Keywords: participation , parents education , action research , web 2.0 .