چکیده فارسی: بررسی رابطه میان شیوههای فرزندپروری والدین و میزان اضطراب دانشآموزان فرزانه یعقوبی راد1 چکیده خانواده نخستین واحد اجتماعی است که کودک و نوجوان در آن فرآیند رشد شناختی، اجتماعی، عاطفی و روانی خود را تجربه میکنند، بنابراین روش فرزندپروری والدین بر چگونگی رشد و تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان تاثیری بسزا میگذارد. هدف این تحقیق بررسی ارتباط میان شیوههای فرزندپروری و اضطراب دانشآموزان است. روش تحقیق حاضر پیمایشی است و ابزار گردآوری دادهها با استفاده از دو پرسشنامه استاندارد شیوههای فرزندپروری رابینسون و همکاران و پرسشنامه اضطراب مدرسه فیلیپس انجام گرفت است. جامعه آماری دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای شهر تهران است که از میان آنها با استفاده از نمونهگیری تصادفی ساده 80 دانشآموز به عنوان نمونه انتخاب شده اند. برای تعیین اعتبار و روایی از اعتبار صوری استفاده شده است. برای پایایی ابزار تحقیق هم مبادرت به محاسبه آلفای کرونباخ شده که نتایج قابل قبولی به دست آمده است. تحلیل یافتهها نشان داد که میزان اضطراب دانشآموزان براساس سبک های تربیتی والدین معنادار است. میان شیوههای فرزندپروری والدین و پایگاه اقتصادی ـ اجتماعی خانواده نیز طبق آزمون کیدو رابطه معنادار بوده است و خانوادههای برخوردار از پایگاه اقتصادی- اجتماعی پایین، شیوه تربیتی فرزندشان بیشتر سبک استبدادی و خانوادههای پایگاه اقتصادی متوسط و بالا سبک تربیتیشان اغلب سبک منطقی بوده است. میزان اضطراب در دانشآموزان دختر بیش از دانشآموزان پسر است. همچنین میزان اضطراب دانشآموزان پایگاه اقتصادی- اجتماعی پایین بیشتر از پایگاه متوسط و بالاست. کلید واژگان: شیوههای فرزندپروری، اضطراب دانشآموزان، پایگاه اقتصادی- اجتماعی ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ تاریخ دریافت: 6/4/93 تاریخ پذیرش: 10/12/94 1.دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان (خوراسگان)، شاغل در دانشگاه فرهنگیان و مدرس دانشگاه جامع علمی کاربردی farzanehrad@yahoo.com
An Investigation of the Relationship between Parenting Styles and Students’ Anxiety
English Abstract: An Investigation of the Relationship between Parenting Styles and Students’ Anxiety F. Ya’ghoubi Rad Children and adolescents gain their first cognitive, social, affective and psychological experiences in the family and parenting styles play a pivotal role in the formation of children and adolescents’ personality. Thus, the present study explored the relationship between parenting styles and students’ anxiety. The research method was survey and the population of the study comprised high school girls and boys in Tehran. The sample which was selected through simple random sampling method included 80 students. The instrumentation included Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (Robinson et al.) and Phillips’ School Anxiety Inventory. The instruments enjoyed face validity. In addition, their reliability was calculated through Cronbach’s alpha and the obtained indices were considered acceptable. Results indicated that there was a significant relationship between parenting styles and students’ anxiety. In addition, chi-square results showed that there was a significant relation between parenting styles and families’ socio-economic status. More specifically, families with high and middle SES mostly used authoritative style in their child rearing, whereas low SES families frequently used authoritarian style. The findings also showed that girls had higher levels of anxiety than boys. Furthermore, low SES students experienced higher levels of anxiety as compared with students of high and middle SES. Key words: parenting styles, students’ anxiety, socio-economic status
Keywords: parenting styles , socio-economic status , students’ anxiety .