نویسندگان:
عبدالحسین فرهادی1 .1دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان)، اصفهان، ایران
چکیده فارسی:
< p>چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی و فهم جامعهشناسانه صنعت بدن و انجام جراحیهای زیبایی زنان و مردان است. پژوهش با رویکرد کیفی و روش گرندد تئوری انجام شده است. ابزار استفاده شده جهت گردآوری دادهها، مصاحبهی نیمهساختیافته بوده است. از روش نمونهگیری هدفمند، جهت انتخاب افراد مصاحبهشونده و از نمونهگیری نظری جهت تشخیص تعداد افراد استفاده شدهاست. جامعه مورد بررسی، زنان و مردان ساکن شهر تهران هستند که انجام جراحی زیبایی داشتهاند. تعداد نمونهی بررسی شده، 42 نفر از زنان و مردانی است که تجربه جراحی زیبایی داشتهاند. از این تعداد 27 نفر زن و 15 نفر مرد هستند. بر اساس یافتهها ، شرایط علی این پژوهش، ترس از طرد شدن و تصویر ذهنی منفی نسبت به بدن برای زنان و حقارت و خودکمبینی برای مردان بوده است. میل به زیبایی و ابرازگرایی بدنی در زنان، پدیده محوری پژوهش است و این مورد در مردان همنوایی با خواستههای جامعه است. این پدیده در گروه زنان در بستر ارزشهای اجتماعی و شرایط خانوادگی اتفاق افتاده است و در گروه مردان در بستر شرایط اقتصادی. در هر دو گروه حس تعارض به عنوان شرایط مداخلهگر و تبلیغات و ترغیب دیگران به جراحی شرایط تسهیلگر این پدیده است. پیآمدها و آثار جراحی زیبایی برای زنان، افزایش اعتمادبهنفس، صرفهجویی در زمان و صرفهجویی اقتصادی است و پیآمدهای جراحی زیبایی برای مردان احساس رضایت از خود و تأیید دیگران بودهاست.
کلید واژگان: صنعت بدن، جراحی زیبایی، اقتصاد بدن، زنان و مردان
Sociological Study of the Causes and Consequences of Cosmetic Surgery Men and women living in Tehran
English Abstract: < p >This research aims at sociological investigation and understanding of body industry and cosmetic surgeries in men and women. The study is conducted by qualitative approach and grounded theory method. The tool used to collect data was a semi-structured interview. Targeted sampling was used to select the interviewees and theoretical sampling was used to identify the number of people. The population under study is men and women living in Tehran who have experienced cosmetic surgery. The number of examined sample is 42 including 27 women and 15 men. Based on this study’s findings, the causal of the research were the fear of being rejected and a negative mental picture of oneself in women and humiliation and inferiority complex in men. The desire for beauty and physical expressiveness for women and conformity to the society’s demands for men is the pivotal phenomenon of the research. These, respectively have happened in the context of social values and family conditions for women and economic conditions for men. In both groups sense of conflict is presumed as the intervening conditions and promotions and encouragement by others for surgery are the facilitating conditions of the research. The implications and effects of the body industry in this study are increasing confidence, saving time and economic savings in women and self-satisfaction and others’ approval in men. Keywords: body industry, cosmetic surgery, body economy, women, men.