چکیده فارسی: اثر بخشی آموزش برنامه غنی سازی رابطه بر بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش دکتر مهدی زارع بهرام آبادی1 اکرم پوزاد2 سمیه سلیمانی3 سپیده جعفری4 چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر برنامه آموزش غنیسازی رابطه بر بهبود بهزیستی ذهنی کارکنان آموزش و پرورش بود. روش پژوهش حاضر نیمه تجربی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه گواه بوده است. از مجموع 54 زوج فرهنگی ثبت نام کننده داوطلب و شاغل در آموزش و پرورش شهرستان منوجان کرمان، 24 نفر بعد از اجرای پیشآزمون به طور هدفمند انتخاب و سپس به روش تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند (هر گروه6 زوج). متغیر مستقل برنامه آموزش غنی سازی رابطه بود که در 8 جلسه روی گروه آزمایش انجام شد، اما روی گروه گواه هیچ مداخله ای صورت نگرفت. ابزار پژوهش پرسشنامه بهزیستی ذهنی (SWB) بود. برای تحلیل دادهها از آزمون آماری تحلیل کواریانس استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد برنامه آموزش غنیسازی رابطه بر بهبود بهزیستی ذهنی زوجین و مؤلفههای آن شامل افزایش رضایت از زندگی، افزایش عاطفه مثبت و کاهش عاطفه منفی مؤثر بود. لذا میتوان نتیجه گرفت آموزش برنامه غنیسازی رابطه با تأثیر مثبت بر بهزیستی ذهنی و کمک به بهبود آن از طریق آموزش همدلی و حل مسئله و به خصوص مهارتهای مذاکره میتواند رشد بهزیستی ذهنی را در زوجین بهبود بخشد. کلید واژگان: بهزیستی ذهنی، برنامه آموزش غنی سازی رابطه، رضایت از زندگی، عاطفه مثبت، عاطفه منفی ___________________________________________ تاریخ دریافت: 23/3/92 تاریخ پذیرش: 23/6/93 1. استادیار مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی (سازمان سمت) mz.bahramabadi@gmail.com 2. کارشناس ارشد مشاوره (نویسنده مسئول) a.pouzad@yahoo.com 3. کارشناسی ارشد مشاوره s.soleimani@yahoo.com 4. کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی paradise.paradise8@gmail.com
The Effectiveness of Relationship Enhancement Training Program in Subjective Well-Being of Teachers and Their Spouses
English Abstract: The Effectiveness of Relationship Enhancement Training Program in Subjective Well-Being of Teachers and Their Spouses M. Zare’ Bahramabadi, Ph D A. Pouzad, M. A. S. Soleymani, M. A. S. Ja’fari, M. A. The aim of the present research was to determine the effectiveness of relationship enhancement program in subjective well-being of teachers and their spouses. In this semi-experimental study, a pre-test, post-test research design with control group was used. From among 54 married teachers of Manojan (Kerman province) who had voluntarily registered for the program, a number of 24 teachers were selected via purposive sampling. In the next step, the subjects were assigned to experimental (6 couples) and control (6 couples) groups. The experimental group underwent 8 sessions of relationship enhancement training program and the control group did not receive any intervention. Subjective Well-being Questionnaire (SWB) was administered and then the data were analyzed using descriptive statistics and covariance analysis. Results showed that the relationship enhancement training program had significant effects on improving couples’ subjective well-being. In addition, it increased life satisfaction as well as positive affect, whereas it decreased negative affect. It can be concluded that relationship enhancement program and providing training in empathy, problem solving, and especially conversation skills can promote subjective well-being among couples. Key words: subjective well-being, relationship enhancement training program, life satisfaction, positive affect, negative affect
Keywords: positive affect , negative affect , life satisfaction , subjective well-being , relationship enhancement training program .