چکیده فارسی: بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) و مدیریت دانش معلمان مدارس صادق رضایی1 چکیده هدف پژوهش حاضر بررسی ارتباط میان فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) با مدیریت دانش معلمان بود. برای این منظور 200 نفر از معلمان شهرستانهای کرمانشاه وکنگاور به صورت تصادفی طبقهای انتخاب شدند و با پرسشنامه های فناوری اطلاعات و ارتباطات (آکبولوت و همکاران، 2007) و پرسشنامه مدیریت دانش (باقر سلیمی- مشیری، 1389) مورد آزمون قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها و تعیین نوع رابطه میان متغیرهای مورد بررسی پژوهش از ضریب همبستگی پیرسون و پیش بینی میان آنها از رگرسیون چندمتغیری گام به گام استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داده است: الف) ضریب همبستگی میان فناوری اطلاعات و ارتباطات و مؤلفه های آن با مدیریت دانش، مستقیم و مثبت بوده و متغیر مستقل و مؤلفه های آن با متغیر وابسته رابطه معنادار داشته است؛ یعنی با افزایش یک متغیر بر میزان متغیر دیگر افزوده شده است. ب) از مؤلفه های فناوری اطلاعات و ارتباطات تنها سه متغیر روش یاددهی- یادگیری، زیرساختها و توسعه حرفهای به عنوان پیش بینی کننده های معنادار در پژوهش بوده اند و از روی مقادیر آنها میتوان مقدار نقشی را که به میزان مدیریت دانش دارند پیش بینی کرد. دیگر متغیرهای مستقل، توانایی پیشبینی مدیریت دانش را نداشته اند. بی شک بهره گیری از آخرین تغییرات فناوری روز دنیا در مدارس سهمی بسزا در همسو شدن خانواده ها با این تغییرات داشته است که این امر به بهبود وضعیت یادگیری در دانشآموزان خواهد انجامید. کلید واژگان: فناوری، اطلاعات، ارتباطات، مدیریت دانش _______________________________________________ تاریخ دریافت: 7/2/93 تاریخ پذیرش: 16/5/93 1. دانشجوی دکتری علوم تربیتی واحد علوم وتحقیقات و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم انتظامی امین sadeghrezaee61@gmail.com
The Relationship between Information and Communications Technology (ICT) and Teachers’ Knowledge Management
English Abstract: The Relationship between Information and Communications Technology (ICT) and Teachers’ Knowledge Management S. Rezaee This research was undertaken to examine the relationship between Information and Communications Technology (ICT) and teachers’ knowledge management. To achieve this goal, 200 teachers were selected in Kermanshah and Kangavar through random stratified sampling. The instrumentation consisted of ICT (Akbulut et al, 2007) and Knowledge Management Questionnaires (Salimi-Moshiri, 2010). The data were analyzed via Pearson correlation coefficient and step-wise regression. Results indicated that there was a significant, positive correlation between ICT, its components and knowledge management. In addition, from among components of ICT, three components, i.e., teaching-learning method, infrastructure, and professional development, can predict knowledge management. In other words, the other components of ICT did not possess any predictive power. Undoubtedly, utilizing state-of-the-art ICT in schools made a major contribution to families’ use of modern ICT, and this promotes students’ learning. Key words: technology, information, communication, knowledge management
Keywords: knowledge management , technology , information , communication .