چکیده فارسی: نقش خودکارآمدی و مهارتهای زندگی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان طاهره احمدی سرخونی1 سمیه سعادتزاده2 دکتر حسین زینلی پور3 چکیده هدف پژوهش حاضر ارزیابی نقش خودکارآمدی و مهارتهای زندگی در پیشبینی بهزیستی روانشناختی دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان است. این پژوهش از نوع توصیفی– همبستگی است که در آن از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای استفاده شده است. نمونه پژوهش شامل 385 نفر از دانشآموزان مقطع متوسطه استان هرمزگان بوده است. برای تحلیل دادهها از روش رگرسیون ساده چندگانه و ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش شامل مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر، مقیاس مهارتهای زندگی و مقیاس بهزیستی روانشناختی ریف بود. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که میان دو متغیر خودکارآمدی و بهزیستی روانشناختی (673/0r= در سطح000/0p<) رابطه همبستگی معنادار وجود دارد. به علاوه میان دو متغیر مهارتهای زندگی و بهزیستی روانشناختی(571/0r= در سطح000/0 >p) رابطه همبستگی معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از این بود که متغیرهای مهارتهای زندگی و خودکارآمدی با بهزیستی روانشناختی رابطه دارند و به طور کلی مهارتهای زندگی و خودکارآمدی دانشآموزان 32 درصد از واریانس متغیر وابسته بهزیستی روانشناختی را تبیین می کنند. کلید واژگان: خودکارآمدی، مهارتهای زندگی، بهزیستی روانشناختی ___________________________________________ تاریخ دریافت: 2/3/93 تاریخ پذیرش: 4/8/93 1. طاهره احمدی سرخونی، کارشناس ارشد مشاوره خانواده از دانشگاه هرمزگان، مدرس دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید بهشتی بندرعباس moshaver1@yahoo.com 2. سمیه سعادت زاده، کارشناس ارشد تحقیقات آموزشی از دانشگاه هرمزگان، مدرس دانشگاه پیام نور واحد بندر عباس somaiieh.sadat@gmail.com 3. دکتر حسین زینلی پور، عضو هئیت علمی دانشگاه هرمزگان، گروه مشاوره و راهنمایی خانواده، دانشکده رودکی h_zainalipoor@yahoo.com
The Role of Self-Efficacy and Life Skills in Predicting PsychologicalWell-Being of High School Students in Hormozgan Province
English Abstract: The Role of Self-Efficacy and Life Skills in Predicting PsychologicalWell-Being of High School Students in Hormozgan Province T. Ahmadi Sarkhouni, M. A. S. Sa’adatzadeh, M.A. H. Zeinalipour, Ph D This research was carried out to assess the role of self-efficacy and life skills in predicting psychological well-being of high school students in Hormozgan province. This study is a descriptive and correlational one. For the purpose of sampling multi-stage cluster sampling method was utilized and 385 students were chosen. The instrumentation comprised General Self-Efficacy-Sherer (GSESH) Questionnaire as well as Ryff's Psychological Well-being Scale. Simple multiple regression analysis and Pearson correlation coefficient were used for data analysis. According to the results, there was a significant correlation between self-efficacy and psychological well-being (r=0.673, p<0.000). In addition, there was a significant correlation between life skills and psychological well-being (r=0.571, p<0.000). Furthermore, the results of regression analysis indicated that there were relationships among variables of life skills, self-efficacy, and psychological well-being. In general, life skills and self-efficacy of students accounted for about 32 percent of variance of psychological well-being. Key words: self-efficacy, life skills, psychological well-being
Keywords: self-efficacy , psychological well-being , life skills .