چکیده فارسی: اثربخشی آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی دکتر محمود برجعلی1 محمد جواد بگیان کوله مرز2 مجتبی بختی3 دکتر مسلم عباسی4 چکیده هدف این مطالعه بررسی تأثیر آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی دانش آموزان مدارس شبانه روزی بود. این پژوهش به شیوه آزمایشی و با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل اجرا شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل همه دانش آموزان پسر ساکن در مدارس شبانه روزی شهر خرم آباد در سال تحصیلی 92-1391 بوده است. نمونه پژوهش 40 نفر از دانش آموزان پسر بودند که از میان 6 مدرسه شبانهروزی خرمآباد به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و به صورت قرعه کشی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند (20 نفر برای هر گروه). در فرآیند اجرا، گروه آزمایش به مدت 10 جلسه تحت آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری قرار گرفت و گروه کنترل هیچ مداخله ای دریافت نکرد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه بهزیستی ذهنی بزرگسالان استفاده شد. این پرسشنامه ابعاد هیجانی و اجتماعی بهزیستی ذهنی را ارزیابی میکند. نتایج تحلیل کواریانس چند متغیری (MANCOVA) نشان داد که آموزش دلگرمی مبتنی بر رویکرد آدلری بر بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی این دانشآموزان مؤثر بوده است (001/0≥P). از آنجا که آموزش دلگرمی میتواند بر ایجاد اعمال و بینش های نو و اصیل تأثیری اساسی داشته باشد و هیجانات مثبت نیز میتواند از همین اعمال و بینش های نو خلق شود، بنابراین این درمان به بهبود بهزیستی هیجانی و اجتماعی در این دانش آموزان می انجامد. کلید واژگان: آموزش دلگرمی، بهزیستی هیجانی، بهزیستی اجتماعی، مدارس شبانه روزی، دانش آموزان ______________________________________________________ تاریخ دریافت: 25/10/92 تاریخ پذیرش: 23/6/93 1. استادیار گروه روانشناسی، دانشگاه خوارزمی m_borjali501@yahoo.com 2. دانشجوی دکتری روانشناسی عمومی، دانشگاه رازی کرمانشاه (نویسنده مسئول) javadbagiyan@yahoo.com 3. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه فردوسی مشهد Bakhti1389@gmail.com 4. استادیار روانشناسی، دانشگاه سلمان فارسی کازرون moslem_abbasi83@yahoo.com
The Encouragement Training Based on Adlerian Approach and the Social and Emotional Well-Being of Boarding School Students
English Abstract: The Encouragement Training Based on Adlerian Approach and the Social and Emotional Well-Being of Boarding School Students M. Borjali, Ph D M. J. Bagiyan M. Bakhti, M. A. M. Abbasi, Ph D The purpose of the present study was to examine the effectiveness of encouragement training based on Adlerian approach in social and emotional well-being of boarding school students. This research was an experimental study including pre-test and post-test with control group. The statistical population of the study comprised boarding school boys in Khorramabad in 2012-2013 academic year. Two schools were chosen through simple random sampling from among the six boarding schools and in the next step 40 male students were selected. The subjects were randomly assigned to two groups of control and experimental (20 students in each group). The experimental group received ten encouragement training sessions based on Adlerian approach for ten weeks. The control group did not receive any intervention. The instrumentation included subjective well-being questionnaire for adults which assessed the emotional and social aspects of subjective well-being. The results of multivariate analysis of covariance (MANCOVA) showed that encouragement training based on Adlerian approach was effective in social and emotional well-being of male students (P≥0.001). Due to the fact that encouragement training can play a significant role in the formation of new and genuine insights and deeds as well as positive affect, this treatment can promote emotional and social well-being of these students. Key words: encouragement training, social and emotional well-being, boarding school, students
Keywords: students , encouragement training , social and emotional well-being , boarding school .