نویسندگان:
امیر خواجه زاده1 .1استادیار، گروه حقوق خصوصی، واحد دامغان، دانشگاه آزاد اسلامی، دامغان، ایران.
چکیده فارسی: برخی از مکاتب الهی و بشری، حقوق اخلاقی متمایزی برای زن و مرد قائل اند، بر این اساس این سؤال مطرح است که آیا ابتناء حقوق اخلاقی متمایز زن و مرد بر تفاوت های تکوینی یا اجتماعی آنها توجیه عقلانی دارد؟ این مسئله به لحاظ ابعاد اخلاقی (هنجاری و تحلیلی)، مستلزم آن است که در قالب رهیافت های نظری مکاتب اخلاقی بررسی شود. مکاتب اخلاقی غایت گرا، وظیفه گرا، فضیلت گرا و حق گرا، مکاتب اخلاقی مطرحی هستند که برای پاسخ به این مسئله ظرفیت لازم را دارند. نتایج این تحقیق که ناگزیر به روش توصیفی- تحلیلی جمع آوری شده است، نشان می دهد که به غیر از برخی رویکردهای حقوق بشری در مکتب حق بنیاد، ابتناء حقوق اخلاقی بر تفاوت های جنسی و جنسیتی در همه ی مکاتب و نظریه های اخلاقی محذوری ندارد.
The Legitimacy of Basing Moral Rights on Sex and Gender
English Abstract: This article attempts to investigate moral rights through gender Issues. Since some divine and human schools of thought recognize different moral rights for woman and man, so this question may raise here that whether basing different moral rights for woman and man on genetic or cultural differences (which is interpreted as difference between sex and gender) has rational justification? Due to moral dimensions (normative and analytical) it is required that this issue should be reviewed based upon theoretical approaches of moral school of thoughts. Deontological, Teleological and Virtue Ethics schools of thought give us capability and opportunity to answer the question. The results of this research that collected in a descriptive-analytic method shows that basing of moral rights on sex and gender differences is accepted in all other ethical school of thoughts except in rights-based approaches.