چکیده فارسی: مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانشآموز دکتر رسول کرد نوقابی1 فائزه جهان 2 ایرج بختیاری3 چکیده پژوهش حاضر به منظور مقایسه اثربخشی روشهای آموزشی سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانشآموزان پسر دوره راهنمایی شهر تویسرکان در سال تحصیلی 92-91 صورت گرفته است. برای این منظور 51 دانشآموز سال دوّم راهنمایی از یک مدرسه راهنمایی به طور تصادفی انتخاب شدند و در سه گروه (دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای آزمودن فرضیه های پژوهش از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل استفاده شده است. دو گروه آزمایش سخنرانی و بحث گروهی به مدت یک ماه و نیم (شش جلسه) تحت تأثیر متغیر مستقل یعنی اجرای دو روش آموزشی سخنرانی و بحث گروهی قرار گرفتند، اما گروه کنترل تحت هیچ نوع آموزشی قرار نگرفت. در پایان (جلسه هفتم) برای هر سه گروه پس آزمون اجرا شد. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه خودآگاهی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون T مستقل، تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA) و آزمون تعقیبی شفه، نشان داد که آموزش با دو روش سخنرانی و بحث گروهی بر یادگیری مهارت خودآگاهی دانشآموزان تأثیر مثبت می گذارد، اما یادگیری دانشآموزان با روش بحث گروهی بیشتر از روش سخنرانی بوده است. کلید واژگان: آموزش، یادگیری، مهارت خودآگاهی، روش سخنرانی، روش بحث گروهی ____________________________________________ تاریخ دریافت: 4/12/92 تاریخ پذیرش: 4/8/93 1. دانشیار گروه روانشناسی، دانشگاه بوعلی سینا همدان nogha5@yahoo.com 2. دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه بوعلی سینا (نویسنده مسئول) Faeze.jahan@gmail.com 3. کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اراک Fv1015@yahoo.com
The Effectiveness of Lecture Methods of Instruction and Group Discussion in Learning Self-Awareness Skill among Students
English Abstract: The Effectiveness of Lecture Methods of Instruction and Group Discussion in Learning Self-Awareness Skill among Students R. Kordnoghabi, Ph D F. Jahan I. Bakhtiari, M.A. The present study compares the effectiveness of lecture methods of instruction and group discussion in learning of self-awareness skill among Touiserkani male guidance school students in 2012-2013 academic year. For this purpose‚ 51 seventh graders were randomly selected and assigned to 3 groups (2 experimental and 1 control). The pretest-posttest design with control group was utilized in this research. The two experimental groups (the lecture method and group discussion) received the intervention for one and a half months (six sessions), however the control group received no training. In the seventh session, a posttest was administered to the three groups. The instrumentation consisted of a self-awareness questionnaire. Data analysis was carried out using t-test‚ one–way analysis of variance (ANOVA) and Scheffe post hoc test. Results indicated that both lecture methods and group discussion had positive effects on the learning of self-awareness skill among students‚ nevertheless students’ learning was promoted more by group discussion. Key words: instruction, learning, self-awareness skill, lecture, group discussion
Keywords: learning , instruction , self-awareness skill , lecture , group discussion .