نویسندگان:
حوری دیانی دردشتی1 .1کارشناسی ارشد مشاوره خانواده، واحد تنکابن، دانشگاه آزاد اسلامی، تنکابن، ایران
چکیده فارسی: پی ریزی تمدن نوین اسلامی جز با تدوین الگوی جامع دینی در موضوعات مختلف امکان پذیر نیست. طراحی الگوی جامع نیز فعالیتی پویا و پایدار و نیازمند اجتهاد مستمر است. استنباط و تبیین مبانی و معارف اسلام از منابع دینی، ضرورت طراحی الگوهاست. الگوها در حقیقت نقطه ی تلاقی و خط تماس نظام های معرفتی با نهادهای عینی و اجتماعی است. در این مقاله با روش توصیفی- تحلیلی به سه الگو اشاره خواهد شد. در الگوی اول، نقش زن بسیار محدود تبیین می شود و دامنه ی تأثیر وی تنها در محیط خانه است. در الگوی دوم، زن به عنوان ابزار مطرح شده و نقش سرگرم کننده دارد. در الگوی سوم، زن هم در محیط خانه و هم در جامعه نقش دارد. مطابق نتایج حاصل از این مقاله، اسلام در افقی بالاتر، شرایط اثر زن را کلان تر و جدی تر از حضور اجتماعی به معنای متداول و اشتغال در نظر گرفته است. همچنین مسئولیت دینی و تمدنی زن را به خانواده تقلیل نداده است، همچنانی که خانواده و نقش بی بدیل زن را در تاریخ سازی کم اثر ندیده است. تدوین الگوی جامع زن مسلمان از اولویت های پژوهشی است که در برخی از مراکز ذی ربط آغاز شده و ادامه دارد. مقاله ی حاضر درصدد بیان مبانی کلامی این الگوست.
Reconsidering the Intellectual-Kalam Foundations of Woman’s Social Models
English Abstract: Constructing a new Islamic civilization is only attainable through the development of a comprehensive religious model for different subjects. Planning this comprehensive model is a dynamic and persistent effort, requiring constant Ijtihad. Developing a model requires inference and explanation of Islamic fundamentals and thoughts. In fact, models are the intersection and line of contact between knowledge systems and objective entities. In this paper three models will be examined using a descriptive-analytical approach. In the first model woman had an influence range in home, with a very limited function .In the second model, woman is proposed as a tool and has an entertaining function. But in the third model, woman plays her role both in the family and society. We conclude that compared to conventional definition and occupation, Islam has considered a more serious and massive role for woman’s influence. While the family and woman’s unmatched role in the history should not be neglected, woman’s religious and civic responsibility should not be reduced to family level. Developing a comprehensive model for Muslim women is a research priority which has been started by some organizations and is in progress. The current article aims to explain the basics of kalam in this model.