نویسندگان:
عظیم بردی خوجه1 .1دانشجوی دکتری مشاوره، گروه روانشناسی و مشاوره، واحد بجنورد، دانشگاه آزاد اسلامی، بجنورد، ایران
چکیده فارسی: الگوی ساخت گرا، از الگوهای نوین یادگیری است و برای تنظیم ساختار اطلاعات پراکنده ی ذهنی فرد و یافتن پاسخ توسط خود او به کار می رود، ولی می توان بر اساس نگرش های بنیادینی که در حوزه های معرفتی وجود دارد، کاربرد این الگو را توسعه داد و آن را برای بازیافت مشهودات فطری هم به کار گرفت. در این مقاله با تأکید بر مبانی علامه جوادی آملی نخست تحلیلی درباره ی هویت الگوی ساخت گرا و مشابهت آن با روش سقراطی ارائه شده و آن گاه با بیان کم و کیف فطری بودن حکم حجاب با تکیه بر دیدگاه های این اندیشمند، پیشنهاد راهبردی توسعه در کاربست این الگو در راستای یافتن پاسخ های فطرت درباره ی حجاب ارائه شده است. در این تحقیق، بر اساس مبانی فلسفی نشان داده شده است که چگونه طی مجموعه سؤالاتی که به مقتضای این الگو به سبک روش سقراطی در سه گام قابل طرح است، به فرد متربی می توان کمک نمود تا بتواند حکم فطرت و حکمت آن را درباره ی حجاب در مشهودات فطری خود بازیافت نماید. با به کار گیری این الگو که مبانی فلسفی و مزایای مهم و اصول ویژه ای دارد، فرد مترّبی به مشهودات فطری خود بازگشته و حجاب را نه به عنوان مانعی برای پوشاندن زیبایی بلکه به مثابه راهی برای رسیدن به زیبایی مطلق و کشش های فطری وجودی بر می گزیند.
Using Constructivist Paradigm in order to feedback on reflections of Human Nature on Hijab (A study based on the philosophy of Grand Ayatollah Javadi-Amoli)
English Abstract: Constructivist Paradigm is one of the recent learning paradigms and is employed by individuals to organize the structure of scattered subjective information and finding the answer by himself/herself.The possibility exist, however, to extend its application for receiving feedback on reflections of human nature based on existing views on various fields of knowledge. In this paper, first the entity of Constructivist paradigm and its analogy with Socratic Method is examined with an emphasis on Ayatollah Javadi-Amoli’s principles. Then, pros and cons of the roots of Hijab in human nature are discussed based on viewpoints of this scholar and finally strategies for development of pragmatics for this paradigm are addressed in order to discover the responses of human nature about Hijab. Based on the philosophical doctrines, we showed in this study how we could help a learner to feedback on the verdict of human nature on Hijab (and its motto) in his/her own observations. Using this paradigm which enjoys special principles as well as significant benefits and philosophical fundamentals, learner would come back to his/her inborn observations and selects Hijab as an approach to attain absolute