نویسندگان:
پرینازسادات سجادیان1 .1استادیار، گروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده فارسی: به اذعان بسیاری از صاحب نظران فرهنگی، با توجه به تحولات اجتماعی و افزایش سطح سواد در جامعه، انتظار می رود متقاضیان کتاب، فیلم، مطبوعات و سایر فرآورده های فرهنگی افزایش یابند؛ لذا مصرف کالاهای فرهنگی در حال حاضر یکی از مسائل مورد توجه برنامه ریزان فرهنگی کشور است. مطالعه حاضر در پی بررسی تفاوت مصرف کالاهای فرهنگی در بین مادران و دختران شهر یزد و بررسی عوامل اجتماعی مؤثر در آن بر اساس نظریه های بوردیو و اینگلهارت است. این تحقیق با روش پیمایش مقطعی و با ابزار پرسشنامه انجام گرفته است. نمونه مورد مطالعه از 15 ساله شهر یزد با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر تعیین گردید - میان زنان 75 که با روش نمونه گیری دو مرحله ای، 192 مادر و 192 دختر مجرد آنها جهت تکمیل پرسشنامه انتخاب شدند. نتایج نشان دهنده تفاوت بین مصرف کالاهای فرهنگی در بین دختران و مادران می باشد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان از آن دارد که دو متغیر نسل و سرمایه فرهنگی، 14 درصد از تغییرات مصرف فرهنگی پاسخ گویان را تبیین می کند. در مجموع به نظر می رسد مصرف فرهنگی مادران به الگوی فرهنگی میانمایه- نخبه و مصرف فرهنگی دختران به الگوی فرهنگی میانمایه- توده متمایل می باشد.
Intergenerational survey of cultural consumption Pattern between mothers and daughters in yazd
English Abstract: Cultural authorities expressed, by these social mutations and increase of literacy level it's expected that book, film, literature and other cultural products demand will increase, so using cultural products is the aim of our country planners. Therefore, The aim of this study is to consider the difference of cultural consumption of mothers and daughters in Yazd and then consider its affected social factors by using Bordia and Engelhard theories. This study used sectional measurement and questionnaire to collect information.The subjects were 384 women 15-75 years old (192 mothers and their single daughter) of Yazd that were selected by two-phase sampling to complete questionnaire.The results show a significant difference between mothers and daughter's cultural consumptionThe results of regression analysis show that generation and cultural capital explain 14 percent of changes in cultural consumption. It seems that cultural consumption in mothers towards medicore-elite cultural pattern and in daughters towards medicore-mass cultural pattern.