چکیده فارسی: مقایسه اثربخشی مشاوره گروهی مبتنی بر بخشش و امید بر اضطراب عمومی دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران الهام ابراهیمی1 دکترشکوه نوابی نژاد2 چکیده این پژوهش با هدف اصلی مقایسۀ میزان اثربخشی مشاورۀ گروهی مبتنی بر بخشش و امید بر اضطراب عمومی دانشآموزان دختر دورۀ متوسطۀ شهر تهران انجام پذیرفته است.جامعۀ آماری در پژوهش حاضر97685 نفر بود که از بین آنها 400دانشآموز به طور تصادفی انتخاب شدند.بدین منظور، آزمون اضطراب اسپیلبرگر بر روی این 400دانشآموز به صورت پیشآزمون دریافت شد. از این میان، 30 دانشآموز که بیشترین نمره درآزمون اضطراب را دارا بودند انتخاب و به 3 گروه بخشش و امید و کنترل تقسیم شدند. سپس گروه آزمایش طی10 جلسۀ 2 ساعته مشاورۀ گروهی با تأکید بر بخشش به گروه بخشش و مشاورۀ گروهی با تأکید بر امید به گروه امید ارائه شد. بعداز اتمام دورۀ آموزش، در پایان، آزمون اضطراب اسپیلبرگر مجدداً به عنوان پسآزمون اجرا شد. این پژوهش نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل و مرحلۀ پیگیری بود. جهت تحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی (آزمون تحلیل واریانس و آزمون لون و آزمون تی برای مرحله پیگیری) استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که مشاورۀ گروهی مبتنی بر بخشش و امید بر کاهش اضطراب عمومی مؤثر بودهاند. بین دو گروه بخشش و امید تفاوت معناداری به دست نیامد. یافتههای پیگیری نشان میدهد که میزان اثربخشی گروه امید در مقایسه با گروه بخشش در جهت کاهش اضطراب پس از گذشت زمان بیشتر بوده است. کلیدواژگان:مشاورۀ گروهی، بخشش، امید، اضطراب عمومی ____________________________________ تاریخ دریافت: 24/2/92 تاریخ پذیرش: 29/4/93 1. کارشناس ارشد مشاوره و راهنمایی e.ebrahimi.v@gmail.com 2. استاد دانشگاه خوارزمی
Hope-Focused and Forgiveness-Based Group Counseling to Reduce General Anxiety among Tehrani High School Girls
English Abstract: Hope-Focused and Forgiveness-Based Group Counseling to Reduce General Anxiety among Tehrani High School Girls E. Ebrahimi, M.A. Sh. Navabinejad, Ph D The present study was undertaken to investigate the effectiveness of hope-focused and forgiveness-based group interventions to reduce general anxiety among Tehrani high school girls. The population of the study comprised 97685 students from among 400 individuals were selected through random sampling. Pretest, posttest, follow-up research design (with control group) was utilized in this quasi-experimental study. Spielberger STAl inventory was given to the subjects and 30 students with the highest scores on test were chosen. These students were randomly assigned to forgiveness, hope, and control groups. The hope and forgiveness groups participated in 10 sessions of hope-focused and forgiveness-based group interventions, respectively. At the end of the training program Spielberger STAl was given to the three groups again as the posttest. For the purpose of data analysis, descriptive statistics as well as inferential ones (analysis of variance, Levene’s test, and t-test) were used. Obtained results indicated that hope-focused and forgiveness-based group counseling was effective in reducing general anxiety. No significant difference was observed between hope and control groups. Follow-up results showed that hope-focused intervention was more effective than forgiveness-based counseling over time. Key words: group counseling, forgiveness, hope, general anxiety
Keywords: group counseling , forgiveness , hope , general anxiety .