نویسندگان:
حسن رضایی جمالویی1 .1استادیارگروه روانشناسی، واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی، نجف آباد، ایران
چکیده فارسی: این مطالعه که با هدف بررسی میزان عوامل مرتبط با فرهنگ مصرف در میان زنان شهر یزد انجام شده، به لحاظ زمانی مقطعی و به لحاظ روشی از نوع پیمایشی است. ابزار استفاده شده در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بوده که اعتبار آن از طریق محتوایی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ محاسبه شده است. جامعه ی آماری زنان 64-15 ساله ی شهر یزد و روش نمونه گیری خوشه ای بوده است. داده های به دست آمده که در بین 400 نفر از زنان شهر یزد که به صورت تصادفی توزیع شده، از طریق برنامه spss تجزیه و تحلیل شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که میزان مصرف گرایی در میان زنان شهر یزد 68/28 درصد و از حد متوسط پایین تر است. بر اساس آزمون های انجام شده میزان مصرف گرایی با میزان دینداری، سبک زندگی و مدگرایی رابطه ی معنی داری داشته ولی با متغیرهای سن، تأهل، اشتغال، درآمد، تحصیلات و نگرش به جنسیت این رابطه معنی دار نشده است. نتیجه تحلیل رگرسیون نشان می دهد که سبک زندگی، دینداری و مدگرایی در مجموع 48 درصد از واریانس میزان مصرف گرایی را تبیین می کنند، سبک زندگی با مقدار بتای برابر با 0/62 و t=10/06 بیشترین میزان واریانس مصرف گرایی را تبیین می کند.
A Study of several social factors related to consumer Culture among Women in Yazd
English Abstract: This research has been studied several factors related to consumer culture among women in Yazd. The method of research is survey and cross- sectional. The technique of gathering data is researcher- made questionnaire with suitable validity and reliability.The type of validity is content validity and reliability amounts are calculated by Choronbakh ,s alpha. Population study is women between 15-64 years old and size of sample is 400 women selected randomly in clustering method. The analysis technique depend of facilities of SPSS. Finding and results Showed : the amount of consumerism among women is low than average (68.28). There are meaningful relationship between consumerism with religiosty, life style and fashionism but there are not meaningful relationship between consumerism with sex, age, maritality, employment, income,education and sex attitude. Regression analysis showed the variables of life style, religiosity and fasionism can explain 46 perecent of consumerism variance. Life style with amount of Beta 0/2 ,F= 90/06 cancxplain the maximom of consumerism variance.