چکیده فارسی: بررسی تأثیر آموزش راهبردهای مقابلهای در کاهش میزان اضطراب مادران کودکان با طیف اتیسم دکتر مهرناز آزاد یکتا1 چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش راهبردهای مقابلهای کارآمد در کاهش میزان اضطراب مادران کودکان با طیف اتیسم انجام گرفته است.این پژوهش از نوع آزمایشی با طرح پیشآزمون –پسآزمون با گروه کنترل است. جامعۀ آماری کلیۀ مادران دانشآموزان اتیسم را شامل میشود که در طی یک دورۀ ششماهه، جهت دریافت خدمات روانشناختی و شرکت فرزندشان درکلاسهای بازیدرمانی به کلینیک روانشناسی مراجعه کردهاند. نمونهگیری به روش نمونه در دسترس انجام یافت و20نفر از مادران انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل به طور برابر(10 نفر) قرار گرفتند. برای اندازهگیری میزان اضطراب از آزمون کتل استفاده شد.آزمودنیهای گروه آزمایش 10جلسه تحت آموزش راهبردهای مقابلهای قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. دادههای بهدستآمده با روش آماری کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که علائم اضطراب در آزمودنیهای گروه آزمایش در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری کاهش یافته (001/0 p<)، اما پس از یک دورۀ 4 ماهه، مجدداً میزان اضطراب در گروه آزمایش به خط پایه نزدیک شده است. کلیدواژگان: راهبردهای مقابلهای، اضطراب، کودکان اتیسم ____________________________________ تاریخ دریافت: 3/5/92 تاریخ پذیرش: 30/2/93 1. عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اسلامشهرm.azadyekta@yahoo.com
Effectiveness of Coping Strategies in Reducing Anxiety in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder
English Abstract: Effectiveness of Coping Strategies in Reducing Anxiety in Mothers of Children with Autism Spectrum Disorder M. Azadyekta, Ph D This study was carried out to investigate the effectiveness of coping strategies in reducing anxiety symptoms in mothers of children with autism spectrum disorder (ASD). Pretest, posttest research design (with control group) was utilized in this quasi-experimental study. The population of the study comprised all mothers of children with ASD who had referred to psychological clinics during a six-month period for receiving play therapy for their children. Convenience sampling method was used and 20 mothers were selected and randomly assigned to control (N=10) and experimental (N=10) groups. The instrumentation comprised Cattell inventory of anxiety. The experimental group received 10 sessions of training in coping strategies (cognitive–behavioral intervention), whereas the control group received no intervention. For the purpose of data analysis ANCOVA was used. Results showed anxiety symptoms decreased significantly in the control group (p<0.001); however, this group suffered from relapse in a four-month period and the anxiety level became close again to the baseline. Key words: coping strategies, anxiety, children with autism spectrum disorder
Keywords: anxiety , coping strategies , children with autism spectrum disorder .