چکیده فارسی: نگاهی فرهنگی به نقش خانواده در تعمیق آموزشهای هنری دکتر علیرضا قبادی1 دکتر محمدجواد مهدوی نژاد2 دکتر مجید قدمی3 کوثر افضلی4 چکیده یکی از مهمترین اهدافی که خانوادهها و اولیای مدرسه در تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان در نظر میگیرند، کشف و پرورش خلاقیت آنهاست،زیرا خلاقیت نقشی کلیدی در توسعه انسانی دارد. پیشرفت و پرورش خلاقیت نیازمند فراهم کردن امکان و انگیزه است و خانه و مدرسه در تمهید این فرآیند نقشی اساسی دارند. خانواده نخستین نهادی است که فرد در آن عضویت دارد و به طور خودآگاه و ناخودآگاه یا با الگو برداری از اعضای خانواده آموزش میپذیرد. این آموزش به چه میزان بر جامعه پذیری و فرآیندهای مشابه تأثیر گذار است و در چه سنینی خانواده میتواند در آموزش هدفمند هنر مؤثرتر باشد؟اینها سؤالاتی هستند که پاسخ به آنها علاوه بر تأثیرگذاری در آموزش فرد و جمع، مسیری نو را برای پژوهش در زمینه کارکرد آموزشی خانواده میگشاید. هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش خانواده در زمینه تعمیق آموزش هنر برای دانش آموزان است. در این مقاله، با روشهای کمی-کیفی و با استفاده از نظریه فضا و مکان اجتماعی پتریوم سوروکین به مطالعه فرآیند مزبور پرداخته شده است. نمونه مورد مطالعه این پژوهش، هنرجویان شهر تهران هستند که در هنرستانها و سایر مراکز آموزشی وابسته یا پیوسته شهر تهران به هنرآموزی مشغولاند. آموزش این هنرآموزان به صورت فردی و خانوادگی، مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که میان خانواده و آموزش هنری دانشآموزان، همبستگی مثبت و آشکاری وجود دارد، اما مؤلفههای متغیر بررسی شده تفاوت معنادار این اثر را نیز آشکار مینمایند. کلیدواژگان: آموزش هنر، خانواده، هنرآموز، کیفیت آموزش، سرمایه فرهنگی _______________________________________ تاریخ دریافت: 3/10/91 تاریخ پذیرش: 6/6/92 1. استادیار دانشگاهghobadi@khu.ac.ir 2. نویسنده مسئول:استادیار دانشکده هنر و معماری، دانشگاه تربیت مدرسmahdavinejad@modares.ac.ir استادیار پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورشdrghadami50@gmail.com مدرس آموزشکده فنی حرفه ای سما، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد ارومیهkowsar.afzali@gmail.com
The Role of Family in Promoting Art Education
English Abstract: The Role of Family in Promoting Art Education A. R. Ghobadi, Ph D M. J. Mahdavinejad, Ph D M. Ghadami, Ph D K. Afzali One of the main goals pursued by families and school authorities is to nurture children and adolescents’ creativity and talent. This is due to the fact that creativity is pivotal to human development. It is evident that promotion of creativity depends on motivation and opportunities provided mainly by families and schools. Family is the first institution in which individuals are included and educated consciously and unconsciously. The extent to which families can have an influence on children’s socialization and the proper age at which families can exert more influence on purposeful education of art are controversial issues which have caught researchers’ attention and can pave the way for more effective personal and group education. The aim of the present study was to examine the role of family in promoting art education among students. Qualitative and quantitative methods as well as Pitrium Sorokin theory were used to meet this objective. The sample of the study comprised Tehrani students studying at vocational high schools and affiliated art institutes. The students’ performance was studied both individually and in relation to their families. Results of the study showed that there was a strong positive correlation between families’ performance and students’ art achievement even though the observed correlations varied by different components of the variable under study. Key words: art education, family, student, social capital, cultural capital
Keywords: family , cultural capital , social capital , art education , student .