نویسندگان:
مسعود غلامعلی لواسانی1 .1دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده فارسی: این مقاله با هدف زمینه سازی جهت توسعه ی علوم انسانی اسلامی به طور عام و تأسیس پارادایم یا الگویی برای جامعه شناسی اسلامی خانواده و جنسیت به طور خاص، به بررسی مهم ترین مبانی پارادایمی یا پیش فرض های معرفت شناختی، هستی شناختی، ارزش شناختی و روش شناختی یک جامعه شناسی اسلامی با تأکید بر حوزه ی مطالعات خانواده و جنسیت می پردازد. پذیرش دین به عنوان یکی از منابع معرفتی در علم، توجه به تبیین های غایت شناختی الهی، تأکید بر عقلانیت نظری و عملی، فطرت و تفاوت های طبیعی زن و مرد به عنوان مبانی انسان شناختی، درج سنّت های اجتماعی و تاریخی به مفهوم قرآنی آن در ذیل عنوان قانون مندی اجتماعی، در نظر گرفتن خدا و موجودات ماورائی در تحلیل های اجتماعی و رد نسبیت گرایی ارزشی، ویژگی هایی هستند که این پارادایم پیشنهادی را از دیگر پارادایم های موجود در علوم اجتماعی متمایز می کنند، ضمن آنکه از نظر پذیرش مدل های رایج تبیین، تأکید بر هویّت مستقل فرد و جامعه و دفاع از جانبداری ارزشی در علم، میان این پارادایم و پارادایم های موجود یا دست کم برخی از آنها مشابهت وجود دارد.
Guideline on Islamic Paradigm Building - In the Field of Family and Gender Sociology
English Abstract: This article with the aim of preparing the ground for the development of Islamic Humanities, in general and establishment of a paradigm or model for family and gender Islamic ociology, in particular, has explored the most important paradigm fundamentals or presuppositions of epistemology, axiology and methodology of an Islamic sociology with emphasis on the field of family and gender studies. Acceptance of religion as one of sources of knowledge in science, according to explanations of divine end reflection with emphasis on theoretical and practical rationality, nature and natural differences between man and woman as the basis of anthropology,appending social and historical traditions towards its Qur’ani cconcepts, under social law headings, contemplating on God and supernatural existence in socialanalysis and rejection of value relativism, are special features that differentiate this recommended paradigm from other existing paradigms in sociology. Also, from the view of acceptance of conventional models of specification, with emphasis of an independent identity of an individual and society and defense from the value bias in science, among these paradigms and other existing paradigmsor at least some of them, there are some similarities.