چکیده فارسی: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی مداخله چندبعدی انگیزشی- شناختی و هوشیاری در لحظهها بر خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری دانشآموزان دختر ابتدایی بود. این پژوهش مطالعهای نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون و پیگیری یک ماهه با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش شامل همۀ دانشآموزان دختر ابتدایی شهر نهاوند در سال تحصیلی 1400-1399 بود که با روش نمونهگیری خوشهای در مرحله غربالگری، 45 نفر انتخاب و به صورت تصادفی در سه گروه 15 نفری (دو گروه آزمایشی و گواه) جایگزین شدند. گروه آزمایشی اول مداخله راهبردهای انگیزشی برای یادگیری مارتین (2008) را برای 6 جلسۀ 45 دقیقهای و گروه آزمایشی دوم مداخله هوشیاری در لحظههای بوردیک (2014) را در 10 جلسۀ 45 دقیقهای، دریافت کردند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامههای خودکارآمدی تحصیلی زایاچووا (ASEBQ) و جهتگیری میجلی استفاده شد. نتایج از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که هر دو مداخله بر افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری دانشآموزان مؤثر بوده است. در ضمن تأثیر برنامه هوشیاری در لحظهها در مقایسه با انگیزشی-شناختی بر خودکارآمدی تحصیلی به طور معناداری بیشتر بود، اما در جهتگیری هدف تبحری تفاوتی میان دو برنامه مداخله دیده نشد. در نهایت آزمون پیگیری نشان از پایداری نتایج متأثر از مداخله درمانی بر اثر گذشت زمان داد. از این رو به نظر میرسد که بتوان از روش مداخلهها در حوزه افزایش خودکارآمدی تحصیلی و جهتگیری هدف تبحری دانشآموزان دورۀ ابتدایی بهره برد.
A Comparison of the Effectiveness of Multidimensional Cognitive-Motivational Intervention and Mindfulness Training on Academic Self-Efficacy and Achievement Goal Orientation of Female Elementary School Students
English Abstract: This study set out to compare the effectiveness of multidimensional cognitive- motivational intervention and mindfulness training on academic self-efficacy and achievement goal orientation of female elementary school students. This quasi-experimental research had a pretest-posttest control group design with a one-month follow-up session. The statistical population of the study comprised all female elementary school students in Nahavand in 2020-21 school year. In order to draw the sample, cluster sampling method was utilized and 45 students were selected and randomly assigned to three groups of 15 individuals (a control and two experimental groups). The first experimental group received Martin's motivational strategies for learning intervention (2008) for six 45-minute sessions and the second experimental group received Burdick's mindfulness intervention (2014) for ten 45-minute sessions. To collect data, Zajacova's Academic Self-Efficacy Questionnaire and Midgley's Achievement Goal Orientation Scale were used. Data were analyzed using repeated measures ANOVA. Results demonstrated that both interventions were effective in increasing students' academic self-efficacy and achievement goal orientation. In addition, the effect of mindfulness program was significantly higher on academic self-efficacy compared to the cognitive-motivational intervention; however, no difference was observed in achievement goal orientation between the two intervention programs. Finally, the follow-up test showed the stability of the results over time. Hence, it seems that these two interventions can be used to enhance academic self-efficacy and achievement goal orientation of elementary school students.
Keywords: cognitive-motivational , mindfulness , academic self-efficacy , achievement goal orientation , female elementary school students .