نویسندگان:
صغری ابراهیمی قوام1 .1دانشیار گروه روانشناسی تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده فارسی: مقاله ی حاضر حاصل یافته های پژوهشی است که به منظور بررسی بازنمایی رسانه های غربی از حجاب زن مسلمان از جنبه ی حقوقی و سیاسی انجام شده است. مسئله ی مهم در بازنمایی واقعیت توسط رسانه ها این است که یک رسانه هیچ گاه ابزار خنثی و یک میانجی بی طرف در ارائه ی تصویر به حساب نمی آید. رسانه متکی به زبان و معناست و زبان و معنا نیز در چارچوب گفتمان همواره متکی بر قدرت است. لذا بازنمایی حوادث توسط رسانه ها، بدون در نظر گرفتن جنبه ی اخلاقی آن سوگیری ایدئولوژیک دارد و در راستای تضعیف یا تثبیت قدرت و گفتمان ویژه ای گام برمی دارد. یافته ها نشان می دهد در کلیشه سازی رسانه ای غرب نسبت به حجاب شخصیت زن مسلمان محجبه به عنوان نماد ضد حقوق زن و سیاسی منفی جلوه داده می شود.
Representation of Muslim Women’s Hijab in the Western Media (Legal and Political Aspects)
English Abstract: This paper is the outcome of a research project conducted to investigate the legal and political aspects of the Western media’s representation of Muslim women’s hijab. The important issue in representation of reality by the media is that they can never be considered a neutral tool, and an impartial mediator in presenting an image. Media rely on language and sense and within the framework of discourse these two always rely on power. Therefore, representation of events by the media, regardless of being moral and immoral, is of ideological bias and is in line with weakening or consolidation of a power source or a specific discourse. The findings of this study indicate that the Western media about Muslim women in their stereotyping attempts on hijab. They introduce Muslim women as a negative political and anti-women’s rights symbol.