چکیده فارسی: بررسی اثربخشی تصویرسازی هدایت شده بر کاهش تعارضات والد-فرزند در دوره نوجوانی بهاره طلاکوب1 دکتر معصومه اسمعیلی2 دکتر حسین سلیمی بجستانی3 چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی تصویرسازی هدایت شده بر کاهش تعارض والد-فرزند در دانش آموزان دختر سوم راهنمایی در سال تحصیلی 89-90 انجام شد. جامعه پژوهش حاضر را دانش آموزان دختر مدارس راهنمایی منطقه 1 استان تهران تشکیل داده است. نمونه این پژوهش 28 دانش آموز پایه سوم بود که به روش تصادفی خوشه ای انتخاب شدند. برای این منظور ابتدا یک مدرسه از مدارس راهنمایی دخترانه راهنمایی به تصادف انتخاب شد و پس از انتخاب تصادفی یک کلاس به طور تصادفی در دو گروه (15 نفره) آزمایشی و گواه قرار گرفتند. پس از اجرای پیش آزمون ازطریق پرسشنامه " تعارض با والدین" گروه آزمایشی در هفت جلسه آموزشی تصویرسازی هدایت شده شرکت کردند و پس از اجرای مرحله پس آزمون، نتایج مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج آزمون t نشان داد که روش تصویرسازی هدایت شده توانسته است تعارض، پرخاشگری کلامی و پرخاشگری فیزیکی دانش آموزان را با والدینشان به طور معنادار کاهش دهد و همچنین توانایی استفاده از راهبردهای استدلالی را در آنها به طور معنادار افزایش دهد. کلیدواژگان: تعارض والد-فرزند، تصویرسازی هدایت شده __________________________________________________ تاریخ دریافت: 6/9/90 تاریخ پذیرش: 30/2/93 1. کارشناسی ارشد مشاوره تحصیلی talakoob@gmail.com 2. دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی masesmaeily@yahoo.com 3. استادیار دانشگاه علامه طباطبایی h.salimi.b@gmail.com
The Effectiveness of Guided Imagery in Reducing Parent-Child Conflicts
English Abstract: The Effectiveness of Guided Imagery in Reducing Parent-Child Conflicts B. Talakoub, M.A. M. Esmailee, Ph D H. Salimi Bajestani, Ph D This study was undertaken to investigate the effectiveness of guided imagery in reducing parent-child conflicts among girl students in 2010-2011 academic year. The population of the study comprised eighth grade girls in district one of Tehran. The sample was selected through random cluster sampling. To achieve this goal, a guidance school and next a class within this school were randomly selected and the students were assigned to experimental (N=15) and control groups (N=15). Both groups took a pre-test using the conflict tactics scale (CTS). In the next step, the experimental group received training in guided imagery during seven sessions. A post-test was given to both experimental and control groups afterwards. The results of t-test showed that guided imagery could significantly reduce conflict as well as verbal and physical aggression among students and their parents. In addition, guided imagery significantly promoted subjects’ reasoning ability. Key words: parent-child conflict, guided imagery
Keywords: parent-child conflict , guided imagery .