چکیده فارسی: نخستین موج فمینیسم در اواخر قرن نوزده با ویژگی تلاش برای کسب حقوق مساوی به ویژه حق رأی پدید آمد. فمینیسم لیبرالی در این مرحله با استدلال بر اشتراک ماهیت انسانی یا «جوهره مشترک انسانی » یا برتری ارزشهای زنانه و با صرف نظر از تفاوتهای جنسیتی، به دنبال برابری منزلت و نقش زن در مقابل مرد، بود. حوزه فعالیت موج دوم به عرصه های مختلف خانواده، کار و نظریه پردازی در حوزه علوم انسانی تعمیم یافت. موج سوم هم بیشتر از دیدگاه پست مدرن، تحولات نظام سرمایه داری و رویکرد افراطی موج دوم متأثر است. در این سه موج عدالت جنسیتی جایگاهی ندارد و با تکثرگرائی نمی توان مبنائی برای عدالت ترسیم نمود. در این نوشتار ضمن نقد و بررسی نظریه تساوی به تبیین دیدگاه اسلامی و شاخصه های عدالت جنسیتی پرداخته و معلوم می شود در اسلام درحالیکه تفاوت ها نادیده گرفته نشده، تبعض هم تجویز نمی شود.
Dilemma of Feminism with Gender Equality
English Abstract: At the end of the 19th century، the first move of Feminism was made chiefly to gain the right to vote. At this stage، Liberal Feminism by stressing on the human nature of both or “united human essence” or superiority of women values called for equality in the role and status of men and women regardless of gender differences. The disposition in the second phase paid more attention to the various domains of family and developing theories in the humanities field. The third phase was affected more by postmodernism and capitalism as well as the fanatic disposition of the second phase. These three attitudes didn’t have room for gender justice and with their multiplicity any foundation for justice was not attainable. In this paper، Feminism is scrutinized and criticized and in doing so Islamic views on the matter were presented revealing the aspects of gender equality in Islam and the fact that Islam takes into consideration gender differences but prohibits gender discrimination.