چکیده فارسی: «عدالت» از حیث مفهوم شناختی، به معانی: تعادل و توازن، تساوی در شرائط مساوی، تفاوت در شرائط متفاوت، دادن حق هر صاحب حقی و قرار گرفتن هر چیزی در جای خود می باشد. در این نوشتار مفاهیم و مبانی «عدالت » و «جنسیت » و ترکیب «عدالت جنسیتی » از منظر علامه طباطبایی و شهید مطهری مورد بررسی قرار گرفته و معلوم می شود، یگانه مرجع حقوقی نظام آفرینش، غایتمندی فعل الهی، رابطه وثیق حق و تکلف، حق و عدالت، وحدت انگاری عالم وجود و نسبت طبیعت و فطرت انسانی نظام ارزشی اسلام در جریان «عدالت جنسیتی» معنا و مبنای خود را نشان می دهد؛ مساوات ملازم بلکه متحد با عدالت و عدالت ریشه در تساوی دارد تا نفی تبعیض در آن یک اصل اصیل و قطعی باشد و «تشابه» اساسا موضوعیت ندارد؛ اگر چه مساوات مطلق غیرممکن و مطلوب هم نیست؛ زیرا تفاوتهای طبیعی و اکتسابی چنین حکم می کند.
Gender Equality according to Allameh Tabatabaei and Martyr Muttahari
English Abstract: Justice in language has several meanings such as: equity and equilibrium، equality in similar conditions، difference in different conditions، giving the right to the rightful person and putting things in their right place. This article investigates the concepts of justice and gender as viewed by Allameh Tabatabaei and Martyr Muttahari. It shows that the unique system of laws in creation، purposeful Divine acts، strong connection between; rights and obligation، right and justice and unity in nature، natural disposition، and ethics in Islam all play a role in the subject of gender justice. They believe that equality is indispensable and required for justice and justice has roots in equality and not discrimination and represents a fundamental factor in it. They think that similarity is basically out of the question since infinite equality is impossible and redundant because natural and acquired differences rule out the possibility.