چکیده فارسی: بررسی تغییرات ساختاری خانواده و تأثیر آن بر جامعهپذیری دانشآموزان وکیل احمدی[1] تاریخ دریافت: 5/5/92 تاریخ پذیرش: 2/8/92 چکیده مسئله مورد بررسی، نقش تغییرات ساختاری خانواده بر جامعهپذیری دانشآموزان است. از تئوری گذار جمعیتی به عنوان عامل تغییرات ساختاری خانواده، به عنوان چارچوب نظری پژوهش استفاده شده است. برای آزمون تجربی مدعای پژوهش، از دادههای ثانویه پیمایش جهانی ارزشها و صندوق جمعیت سازمان ملل برای 50 کشور استفاده شده است. نتایج نشان داد که ساختار خانواده در کشورها بر اساس مراحل گذار جمعیتی متفاوت است و بنابراین شیوه جامعهپذیری دانشآموزان نیز متفاوت است. نتایج تحلیل خوشه ای، نشان داد که کشورهایی که گذار جمعیتی اول را پشت سر نگذاشتهاند، مانند مالی، بورکینافاسو، زامبیا، اتیوپی، عراق و هند به ویژگیهای ایمان مذهبی و اطاعت برای جامعهپذیری دانشآموزان، اهمیت بیشتری دادهاند، اما برای ویژگیهای احساس مسئولیت، استقلال و عزم راسخ و پایداری برای جامعهپذیری دانشآموزان اهمیت کمتری قائل شدهاند. کشورهایی که گذار جمعیتی را زودتر از بقیه کشورهای جهان پشت سر گذاشتهاند، مانند کشورهای سوئد، ژاپن، فرانسه، هلند، اسپانیا، فنلاند، کره جنوبی، اسلوونی و... برای ویژگیهای استقلال، احساس مسئولیت، عزم راسخ و پایداری (ویژگیهای افراد کارآفرین) اهمیت زیادی قائل شدهاند، اما به ویژگیهای ایمان مذهبی و اطاعت برای جامعهپذیری دانشآموزان، اهمیت کمتری دادهاند. در ایران، والدین برای جامعهپذیری دانشآموزان، بیشتر بر ویژگیهای استقلال و ایمان مذهبی تأکید دارند و کمتر به ویژگیهای احساس مسئولیت، اطاعت و عزم راسخ و پایداری، اهمیت میدهند. مفاهیم کلیدی: گذار جمعیتی، خانواده، جامعهپذیری، دانشآموزان، ایران .[1] استادیار گروه جامعه شناسی دانشگاه رازی vakilahmadi@gmail.com
The Study of Family Structural Changes and Its Effects on Students' Sociability
English Abstract: The Study of Family Structural Changes and Its Effects on Students' Sociability V. Ahmadi[1] Abstract This article studies the role of family structural changes on students' sociability. Demographic transition theory, the factor of family structural changes, has been used as theoretical framework of research. The data of survey value world and population bureau of United Nations for 50 countries have been used for empirical test of research hypothesis. The results showed that family structure is different in countries according to demographic transition stages and therefore students' sociability manner is different. The results of cluster analyze about students sociability show that countries which have not passed the first demographic transition such as Mali, Burkina Faso, Zambia, Ethiopia, Iraq and India give more importance to religious faith and obedience traits for students' sociability. They too have given less importance to sense of duty, independence and determination perseverance traits for students' sociability. Countries which have passed demographic transition sooner than others such as Sweden, Japan, France, Netherlands, Finland, South Korea, and Slovenia and… have given much importance to sense of duty, independence and determination perseverance traits for students' sociability. They too have given less importance to religious faith and obedience traits for children sociability. In Iran, parents have focused on independence and religious faith traits for students' sociability and they have less focused on sense of duty, obedience and determination perseverance traits. Key words: Demographic transition, Family, Sociability, Students, Iran. [1]Assistant professor (vakilahmadi@gmail.com)
Keywords: students , family , sociability , Demographic transition , Iran. .