نویسندگان:
افشین طیبی1 .1استادیار، گروه روانشناسی، واحد قشم، دانشگاه خوارزمی، قشم. استاد مدعو، گروه روانشناسی، موسسه آموزش عالی الکترونیکی ایرانیان، تهران
چکیده فارسی: ادله متعدد نقلی و عقلی دلالت می کند؛ ازدواج با زن شوهردار و در عده اعم از دائم یا موقت مجاز نیست. ازدواج در عده و ازدواج زن شوهردار دارای اقسام مختلفی است که مبنای این تقسیم، علم یا جهل به موضوع و حکم می باشد که در هر صورت احکام جداگانه ای دارد. حکم این ازدواج در صورت علم، حرمت ابدی و درصورت جهل و عدم نزدیکی عقد باطل می باشد. فرزند متولد از آنان درصورت علم، ولدالزنا و در صورت جهل، ولد شبهه محسوب م یشود. در این مقاله ادله حرمت چنین ازدواجی و احکام صور مختلف آن با استفاده از ادله شرعی و قوانین موضوعه بررسی شده و پیشنهاد اصلاح 3 ماده از قانون مدنی و 2 ماده از قانون مجازات اسلامی به جهت رفع ابهام و اجمال ارائه شده است.
Prohibition of marrying a married woman and a woman in Iddah
English Abstract: There are various traditions and rational arguments according to which marrying a married woman or a woman in Iddah is not permissible whether temporarily or permanently. Marrying a married woman or a woman in Iddah can be classified into different groups on the basis of being or not being aware of it and the type of verdict. The verdict for this type of marriage, in case the man knew that the woman was previously married, is permanent unlawfulness [hormat], and in case he did not knew and did not have intercourse with her the marriage is invalid. If the man is aware of the woman's previous marriage, their child will be considered as the child of adultery [walad al-zena]; if the man is not aware, the child will be considered as the one with doubtful origin. This paper studies arguments for the prohibition of such marriage and verdicts for various types of such marriage on the basis of religious arguments and the existing laws. The paper also suggests amendments for three related clauses in civil law and two clauses in Islamic penal law in order to remove ambiguities.