چکیده فارسی: گرایش دانشآموزان به مصرف کالاهای خارجی و متعینهای اجتماعی- فرهنگی آن (با تأکید بر حوزه خانواده) یعقوب احمدی[1] اسعد محمدی بلبانآباد[2] تاریخ دریافت: 5/4/92 تاریخ پذیرش: 11/8/92 چکیده در جامعه مدرن متأخر، مقوله مصرف که در حوزه نیازهای انسانی قرار دارد، تنها فرایندی اقتصادی نیست، بلکه فرایندی فرهنگی و اجتماعی نیز هست. مقاله حاضر درصدد است با تأکید بر نظریات مرتبط با مصرف فرهنگی (بودریار، اسکلیر و...) و نمایشی (بوردیو، وبلن و...) به بررسی پدیده مصرف، به ویژه مصرف کالاهای خارجی در شهر سنندج و متعینهای آن بپردازد. روش پژوهش نوشتار حاضر، از نوع توصیفی غیر آزمایشگاهی و مبتنی بر تکینک پیمایش است. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشآموزان مقطع متوسطه ناحیه سنندج در سال 1389 تشکیل دادهاند، 426 نفر به عنوان نمونه آماری تعیین شدند، اما به دلیل اثرات پرسشنامههای گمشده و ناقص، در نهایت 400 پرسشنامه در تحلیل نهایی، مدّ نظر قرار گرفت؛ همچنین شیوه نمونهگیری، طبقهای بوده است. نتایج توصیفی تحقیق، بیانگر این است که میزان گرایش دانشآموزان به کالاهای خارجی در جامعه مورد مطالعه، بالاتر از متوسط نمرههاست (میانگین= 60.9)؛ همچنین نتایج تحلیلی مطالعه نشان از آن دارد که بین متغیرهای مصرف نمایشی و تظاهری، رقابتهای خانوادگی، تشخصپذیری و تأکید بر تمایز، عملکرد تولیدکنندگان داخلی، تبلیغات رسانهای و پایگاه اقتصادی - اجتماعی خانوادگی با میزان گرایش دانشآموزان به کالاهای خارجی رابطه معنادار و مستقیمی وجود دارد. نتیجه تحلیل رگرسیونی، بیانگر این است که متغیرهای وارد شده در مدل رگرسیونی، به طور خالص 0.39 درصد از واریانس گرایش دانشآموزان به کالاهای خارجی در معادله را تبیین میکنند. واژگان کلیدی: تمایز، تشخصپذیری، مصرف نمایشی، تبلیغات رسانهای، فرهنگ [1]. استادیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه پیام نور yahmady2001@yahoo.com [2]. مدرس دانشگاه پیام نور و کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی Asaadmohamadi2009@gmail.com
Students Tendency to Consuming Foreign Goods and Socio -CulturalDeterminants (With Emphasis on the Family Domain)
English Abstract: Students Tendency to Consuming Foreign Goods and Socio -CulturalDeterminants (With Emphasis on the Family Domain) Y.Ahmadi[1] A.Mohammadi[2] Abstract In late modern society, the concept of consumption which is located in the area of human needs, is not only an economic process, but also is cultural and social process. This paper intends to focus on relevant theories of cultural consumption (Baudrillard,Sklair, etc.) and display (Bourdieu, Veblen, etc.) to investigate the phenomenon of consumption, especially the consumption of foreign goods in Sanandajand determinants of it. This paper is a survey study by control of terms, is a broaden study by extended and is a cutting study by time (in the second half of 1389). The population is the entire person that has Students in Sanandaj city. The sample size based on Cochran formula is 400. The questionnaires with suitable structures validity (based on Cronbach’s coefficient of Alfa) in the ratio of age, sex in deferent areas have been distributed. There are many research results: The mead of tendency to consumption of foreign goods in Sanandaj city was in Middle. Results show that there are meaningful relations between Family competitions, Differentiation and emphasize on the distinction, the performance of domestic producers, advertising media and economic status - social and tendency of students to foreign goods. Key words: differentiation, distinction, media advertising, culture [1]Assistant professor (yahmady2001@yahoo.com) [2]Master's of Sociology (Asaadmohamadi2009@gmail.com)
Keywords: culture , differentiation , distinction , media advertising .